Ny tunnel under fjorden mellom Frogn og Hurum i Asker er noe mange har kjempet for lenge.
Branner, ulykker og hyppige stengninger har ridd tunnelen som en mare i årevis.
NHO, lastebilbransjen og kommunene på begge sider av fjorden har lenge kjempet for å få et løp nummer to på plass.
For næringslivet i store deler av Sør-Norge er E134 hovedveien til Sverige og resten av Europa.
På statsbudsjettet i år
I år kom E134 Oslofjordforbindelsen inn på statsbudsjettet.
Fredag la regjeringen fram opplegget for hvordan tunnelen skal finansieres for Stortinget.
– Prosjektet vil gi en markant bedre trafikksikkerhet, særlig fordi man fjerner muligheten for møteulykker, skriver samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.
Han sier at «oppetiden» vil bli nær 100 prosent. For skjer det noe i det ene tunnelløpet. er det mulig å åpne det andre for trafikk i begge retninger.
To av tre bompengekroner
Prisen er 7,75 milliarder kroner. To av tre kroner skal komme fra bompenger.
Byggestart starter i 2025, og prosjektet skal stå ferdig i 2032.
Da vil bommen bli satt opp på Måna på Frogn-siden av tunnelen for å kreve inn penger i begge retninger.
Foreløpige beregninger viser at prisen pr. passering vil bli mellom 135 og 145 kroner for vanlige biler. Anslagene er gjort i 2024-kroner.
Tunge kjøretøy skal betale mellom 270 og 290 kroner.
Det er lagt til grunn at elbiler får halv pris. Det pågår for tiden en debatt om elbilrabatten både nasjonalt og flere steder i landet, så dette kan endre seg.