– Dette er en skikkelig gladdag for Norge og for regionen, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).
– Vi setter av 4 milliarder kroner til å sette i gang arbeidet med 6 av 12 tunneler på nye E6 gjennom Sørfold.
Mandag var han tilbake ved E6 i Sørfold kommune i Nordland.
Han var her også i 2020, da han fikk kjøre lastebil på strekningen.
– Jeg er glad jeg ikke var sjåfør, sa Vedum etter turen gjennom trange tunneler og krappe svinger.



– Eg er glad eg ikkje var sjåfør, sa Trygve Slagsvold Vedum etter ein lastebiltur på vegen i 2020.
Planene har vært klare lenge
E6 gjennom Sørfold nord i Nordland forbinder Nord-Norge med resten av landet. Når den veier er stengt, er det ingen reell omkjøring.
I tillegg fyller ikke de lave, mørke og trange tunnelene på strekningen dagens sikkerhetskrav.
Planene for å få ordne på den ulykkesutsatte strekningen har vært klare i mange år.
Veistrekningen er en av tre prosjekter som Statens vegvesen mener det haster å komme i gang med. Totalt er det snakk om ei strekning på cirka 4,5 mil.
Prosjektet lå lenge inne i Nasjonal transportplan, men i fjor kom kontrabeskjeden:
Mindre penger til samferdsel på grunn av krigen i Ukraina gjorde at utbyggingen måtte legges på vent.
Det falt mange tungt for brystet.
– Nå må denne veien bli bygd. Vi føler vi blir holdt for narr, sa ordfører Gisle Hansen (Sp) i Sørfold til sin egen regjering i fjor vår da utsettelsen ble kjent.
Men nå ser det altså ut til at spaden endelig kan settes i jorda. Noe fiskeriminister Bjørnar Skjæran (Ap) er godt fornøyd med.
Bli med inn i en av 500 norske tunneler som ikke tilfredsstiller EUs krav. Bjørnar Solvoll vil helst ikke møte motgående vogntog i tunnelen på E6
Ingen bompenger
– Dette betyr at vi endelig kan gå i gang med det vi har jobbet for lenge. Nå går vi fra planer til at de første pengene kommer på bordet, og vi kan gå i gang med første spadetak på en av de dårligste strekningene på E6, sier Skjæran.
De 4 milliardene regjeringen ønsker å bruke i første omgang utgjør en tredjedel av de totale kostnadene for ny E6 i Sørfold.
Selv om saken må godkjennes i Stortinget, er både Skjæran og Vedum trygge på at prosjektet vil gå gjennom.
– E6 er en viktig vei for å binde Norge sammen, for eksempel for alle som lever av transport. Blir det stans her, stopper Norge, sier Trygve Slagsvold Vedum.
Senterpartiet har fått mye kritikk i Nord-Norge i det siste. Spesielt etter at nyheten om elektrifisering av Melkøya kom i forrige uke.
Men Vedum mener det var helt naturlig å lansere milliardgaven til E6 i dag, uavhengig av bråket forrige uke.
– Både jeg og Sp brenner for Nord-Norge og vi brenner for samferdsel. Vi gjør det vi kan for å gjøre Norge trygger, binde Norge sammen og styrke lokal næring, sier han.
Målet er at lokale entreprenører skal bidra mest mulig i arbeidet med den nye strekningen. Og trafikantene skal slippe å ta regninga selv.
– Det er ikke aktuelt med bompenger i dette prosjektet, sier finansministeren.
E6 i Sørfold
Slik har prosessen rundt E6 i Sørfold vært.
- Februar 2015Vegvesenets anbefaling
Statens Vegvesen anbefaler at det bygges helt ny E6 gjennom Sørfold i Nordland til en prislapp på mellom 7–9 milliarder kroner. Årsaken er at de mange tunnelene på veien som binder landet sammen ikke holder EUs sikkerhetskrav. I tillegg er framkommeligheten dårlig, på grunn av smale tunneler og mange stigninger.
- April 2017Penger på plass
Regjeringen presenterer nye Nasjonal transportplan. De ønsker å gi 500 millioner kroner til første del av utbedringene av E6 i Sørfold. Resten av pengene skal komme i andre del av planen, fra 2024. Da er det snakk om hele åtte milliarder kroner.
- Mai 2022Regjeringen snur
Krige i Ukraina gjør at regjeringen må omprioritere pengebruken sin. Det betyr mindre penger til samferdsel. Dermed må prosjektet i Sørfold legges på vent inntil videre.
- August 2023Lover å starte på jobben
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum og regjeringen ønsker å sette av 4 milliarder kroner til å starte utbyggingen av ny E6 gjennom Sørfold. De første pengene skal gå til å få på plass seks av de tolv tunnelene som må bygges. Vedum lover at prosjektet ikke skal finansieres med bompenger.
Også SV er fornøyd med dagens nyhet.
Dette er en meget gledelig nyhet. Dette er virkelig det viktigste samferdselsprosjektet i Nordland og også en av de farligste strekningene i landets, sier stortingsrepresentant Mona Fagerås (SV).
Hun garanterer at SV vil stille seg bak forslaget, men understreker at jobben ikke er gjort med de første 4 milliardene.
– Det klart at det må komme mer etterhvert. Men dette er en god start, sier hun.
Kassandra Pesas i Frp i Nordland er også fornøyd med at prosjektet nå ser ut til å komme i gang, men mener det skjer noe seint.