– Det var nylig en person som ikke ønsket å kjøpe en leilighet i borettslaget vårt likevel, fordi vi ikke hadde lademuligheter i garasjen. Vi taper på å ikke ha det tilbudet, sier Tom Hagelid til NRK.
Han er styreleder i et borettslag på Manglerud i Oslo.
Nylig ble det vedtatt at de skal få et ladesystem for elbiler i garasjen, noe han og de andre beboerne er svært glad for.
– Så fort det er på plass, bytter vi til elbil. Det tror jeg ikke vi er alene om. Det har lenge vært stor etterspørsel etter lademuligheter her, sier han.
– Må ha hjemmelading på plass
En undersøkelsen, laget av Opinion for Elbilforeningen og Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL), viser at 6 av 10 som bor i borettslag eller sameie, sier mangel på hjemmelading gjør det mindre sannsynlig at de kjøper elbil.
Om sju år skal det være slutt på salg av diesel- og bensinbiler, og disse skal fases ut til fordel for elbiler og ladbare hybrider.
Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, mener derfor det haster.
– Hjemmelading er som elbilistenes melk og brød. Skal alle velge nullutslippsbiler innen 2025, må vi ha hjemmelading på plass, sier hun.
De fleste vil lade hjemme
Ifølge en kartlegging Elbilforeningen gjorde i mai, ønsker de fleste som har elbil å lade hjemme. Likevel lader over 60 prosent av dem som bor i borettslag eller sameie og samtidig har elbil, andre steder.
Til sammenligning lader nesten alle som har elbil og bor i enebolig, hjemme.
– Hadde vi hatt all tid i verden ville ikke dette ha vært et så stort problem, men det har vi ikke. Derfor må støtteordninger på plass, sier Bu.
Hun peker på at de fleste som bor i enebolig klarer dette selv, men at det blir snakk om helt andre investeringer der det er mange som bor sammen.
Vil eksportere modell fra Oslo
Oslo kommune tilbyr støtte til borettslag og sameier som vil etablere ladestasjoner. Denne modellen ønsker Elbilforeningen og NBBL at hele landet nå skal ta i bruk.
– Det beste er å etablere fellesanlegg med muligheter for å koble på ladebokser etter hvert som behovet melder seg, sier advokat og avdelingsdirektør i NBBL, Henning Lauridsen.
Men ikke alle kommuner har råd til å støtte dette på samme måte som Oslo. Derfor må staten trå til mener NBBL, som ønsker støtteordningen inn som et statlig Enova tiltak.
En utregning NBBL har gjort, viser at det må opprettes lademuligheter i minst 2000 borettslag og sameier hvert eneste år de neste sju årene, om vi skal nå 2025-målet.
Får Elbilforeningen og NBBL viljen sin, må staten punge ut med rundt 250 millioner kroner i året.
Departementet ikke overbevist
Sveinung Rotevatn, som er statssekretær i Klima- og miljødepartementet, er derimot ikke overbevist om at ordningen fra Oslo bør gjelde i hele landet.
– Dersom denne ordningen kun gir litt ekstra penger til prosjekter som uansett ville blitt bygget, så er ikke det statens rolle å være innblandet i det, sier Rotevant.
Han vedgår at mangel på ladeplasser er problemet, men tror løsningen for å få flere til å velge nullutslippsbiler fremover er at dagens støtteordninger for elbiler ligger fast.
I tillegg vil regjeringen se på regelverket.
– Vi må gjøre det enklere for borettslag og sameier å anlegge ladepunkter fremover, så får vi vurderer om det er rett å også støtte dette økonomisk, sier Rotevatn.