– Vi har sett at kravene om prisopplysninger ikke alltid blir fulgt, sier Jo Gjedrem avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.
Hovedproblemet er at det blir fokusert på en lav månedspris eller en lav rente. Men det gir bare litt av bildet, for totalprisen er langt høyere.
Varsler tilsyn
Forbrukertilsynet vurderer å følge opp bransjen med tilsynsaksjoner.
– I første omgang har vi tatt dette opp med bransjeorganisasjonen Finansieringsselskapenes forening og bedt dem ta det opp med medlemmene. Vi har også gitt beskjed om at vi kan følge dette opp med tilsynsaksjoner, sier Gjedrem.
– Det viktigste er at kunden får vite hele prisen, dersom det sies noe om pris i reklamen, sier Gjedrem. Og det er ikke bare pris som kan virke villedende.
Be om flere tilbud
Avtalene for privaleasing er ikke lovregulert, og avtalene kan variere kraftig på både pris og innhold. Derfor mener NAF at det er ekstra viktig å være påpasselig.
– Det er viktig å sjekke avtalene nøye og hvilke forpliktelser som ligger i avtalen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Hans råd er å alltid be om flere tilbud for å kunne sammenlikne.
Les også:
Vinterdekk bør være med
Oppgitt månedsleie skal inkludere alle faste kostnader. Men det er for eksempel ikke uvanlig at annonsørene oppgir leasingpriser uten vinterdekk.
– I prinsippet burde det følge med vinterdekk på en leasingbil, siden det er en bil som du langtidsleier, mener Sødal i NAF.
Les også:
Slipper bekymring
– Og der var bilnøkkelen i boks, bokstavelig talt. Nå spørs det om jeg ikke må ta med kona ut på tur, sier Morten Dreyer.
Dreyer får overlevert nøkkelen til den nye bilen. Han har valgt privatleasing, og det er ikke første gang han leaser.
– Leasing gir enkelt og problemfritt bilhold. Og så slipper jeg å bekymre meg for å få solgt en bruktbil i et usikkert bilmarked, mener Dreyer.
Hittil i år er omtrent 27 prosent av alle nyregistrerte biler i Norge privatleaset, og hos enkelte forhandlere velger flere enn to av tre å leie fremfor å eie privatbilen.
Lav kunnskap blant folk flest
Hos en av de største bilforhandlerne i Norge, Bilia, er leasingandelen på omtrent 70 prosent. Regiondirektør og ansvarlig for Volvo i Bilia, Dagfinn Asak, mener at kunnskapen er for lav blant forbrukerne.
– Vi ønsker ikke å fremstå som villedende, men bilene i dag er kompliserte og kunnskapen om finansieringsprodukter er for lav, slik jeg vurderer det, sier Asak.
Han mener det er en utfordring bilbransjen bør ta tak i, og henviser til Norges Bilbransjeforbund og Finansieringsselskapenes forening.
Finansieringsselskapenes forening mener imidlertid at dette har fungert i flere år, og at deres medlemmer må gjøre forhandlerne oppmerksomme på kjørereglene.
Les også:
– En glipp
Bransjen har hatt kjøreregler for markedsføring av privatleasing på plass siden 2014. Og Finansieringsselskapenes forening mener det må være snakk om en glipp, dersom noen ikke har fulgt retningslinjene.
– Vi har sendt brev til våre medlemmer etter at Forbrukertilsynet tok det opp og regner med at det vil bli rettet opp, sier Christina Åhlander, leder i Finansieringsselskapenes forening.