Hopp til innhold
Hordfast-bru over Bjørnafjorden (illustrasjon)
Foto: Statens Vegvesen

Utbygging av E39

Oppsummert

Ferdig utbygget skal E39 være en ferjefri vei fra Kristiansand langs Vestlandskysten til Trøndelag. Dette er Norges dyreste vegprosjekt noensinne og innebærer kryssing av mange og brede fjorder med bruer og tunneller.

  • Pengeløfte til Smiene - Harestad

    Statsrådene Kari Nessa Nordtun (Ap), Geir Pollestad (Sp) og statssekretær Tom Kalsås (Ap) presenterte mandag formiddag en lekkasje fra Nasjonal transportplan (NTP).

    I 2033 vil det være sammenhengende 4-feltsvei fra Sandnes i sør gjennom Rogfast til Bokn kommune i nord.

    – Det viktige prosjektet E39 Smiene - Harestad, som skal sikre en effektiv og trafikksikker veistandard mellom Eiganestunnelen og Rogafast, er prioritert i ny NTP.

    Det sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås (Ap).

    Det er satt av 4,6 milliarder kroner til prosjektet.

    Jarle Bø (Sp), Tom Kalsås (Ap), Kari Nessa Nordtun (Ap) og Geir Pollestad (Sp).
    Foto: Oystein Otterdal / NRK
  • Ny E39 kan redusere dødsulykker med 90 prosent

    Beregninger fra veiselskapet Nye Veier viser at antall dødsulykker på ny E39 vil reduseres med 90 prosent.

    Antall skadde vil reduseres med 96 prosent, ifølgje selskapets beregninger.

    Strekningen på E39 mellom Mandal og Kristiansand ble åpnet i november 2022. Så langt er ingen omkommet i ulykker etter knapt ett år.

  • Blir fartsgrense på 110 km/t

    Det blir fartsgrense på 110 kilometer i timen og fire felts motorvei når Nye Veier skal bygge ferdig E39 vest for Mandal.

    Nylig ble det kjent at regjeringen har bestemt at 110 kilometer i timen skal droppes på nye motorveier, og at fire felt kun skal brukes unntaksvis.

    – Dette vil ikke gjelde for nye E39 vest for Mandal, bekrefter plandirektør Asbjørn Heierås til NRK.

    Mandalskrysset mot øst
    Foto: Tom-Richard Hanssen lsen / NRK
  • Prioriterer E39 øverst

    Fylkestinget mener at utbygging av E39 som firefelts veg mellom Kristiansand og Stavanger er øverst på prioriteringslista over veiprosjekter. Dette kommer fram som innspill til arbeidet med ny Nasjonal transportplan for perioden 2025-2037, skriver Stavanger Aftenblad.
    Samtidig forventes det at staten følger opp de statlige vegprosjektene E39 Smiene-Harestad, E39 Ålgård-Hove og rv. 509 Transportkorridor vest.

    På de neste plassene følger E134 over Haukeli og rassikring av Lovraeidet-Rødsliane på riksvei 13 i Suldal.

  • Vil stenge vei for å bygge bru på E39

    Lederen for hjemmesykepleie i Lyngdal kommune frykter å få flere millioner kroner i ekstrautgifter når fylkesvei 43 fra i vår blir stengt i lange perioder, skriver Lister 24.

    Veien vil kunne være stengt i 14-20 timer i døgnet i forbindelse med byggingen av Kvelland bru på E39, som skal gå over fylkesveien.

    Hjemmesykepleien kjører strekninga som skal stenges flere ganger om dagen og trolig vil man måtte leie inn flere vikarer, ifølge Anne Sanden Kvinen.

    Leder av Lister Næringsforening Hans Fredrik Grøvan etterlyser bedre dialog med næringslivet.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no