Rogfast
Foto: Statens vegvesen

Rogfast E39

Oppsummert

Rogfast-prosjektet skal sikre fergefri veiforbindelse på E39 mellom nord og sør i Rogaland under Boknafjorden. Tunnelen på 26,7 kilometer blir verdens lengste og dypeste når den står ferdig.

  • Skuffa over Rogfast-utsetjing

    På Kvitsøy er folk skuffa over at Rogfast-prosjektet er utsett på ubestemt tid. – Me er sjølvsagt skuffa. Nå har me venta på dette prosjektet i fleire tiår, seier ordførar Stian Giil Bjørsvik (Felleslisten KrF//Frie borgerlige).

    Rogfast, Kvitsøy
    Foto: Illustrasjon: Statens Vegvesen
  • Full gjennomgang av Rogfast

    Statens vegvesen skal nå snu alle steiner for å finne løsninger som kutter kostnader i Rogfast-prosjektet, slik at prosjektet kan gjennomføres, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Dale kan ikke si når denne gjennomgangen er ferdig.

  • Rogfast 18 mnd forsinket

    Avlysningen av Kvitsøy-kontrakten i høst gjør at Rogfast blir 18 måneder forsinket. Prestisjeprosjektet kan tidligst åpne i 2029, skriver Stavanger Aftenblad. Rogfast-prosjektet skal sikre fergefri veiforbindelse på E39 under Boknafjorden.

  • Avlyser Kvitsøy-kontrakten

    Kvitsøykontrakten i Rogfast-prosjektet er avlyst, melder Statens Vegvesen. Det kom bare ett tilbud på byggingen, som var en milliard dyrere enn regnet med. Det er en risiko for at kvitsøydelen ikke kan gjennomføres derfor må saken behandles på nytt.

  • Vil ha bergingsbil i Rennesøy:

    – En bergingsbil bør være stasjonert på enten Sokn eller i Vikevåg i Rennesøy, for å kunne berge kjøretøy i Rennfast-tunnelene. Det sier Ann Elin Piel (V) til Bygdebladet. Fredag førte et busshavari i Byfjordtunnelen til timelange køer.

Prosjektet E39 Rogfast inneber kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Stortinget vedtok prosjektet 23. mai 2017.