Hopp til innhold
Rogfast
Foto: Statens vegvesen

Rogfast E39

Oppsummert

Rogfast-prosjektet skal sikre fergefri veiforbindelse på E39 mellom nord og sør i Rogaland under Boknafjorden. Tunnelen på 26,7 kilometer blir verdens lengste og dypeste når den står ferdig.

  • Tre entreprenører videre

    Tre av de seks entreprenørene som søkte om å bli prekvalifisert for den neste store Rogfast-kontrakten, er med videre.

    – Nå skal vi ha samtaler med hver enkelt før tilbyderne skal gi sin første pris, sier prosjektsjef i Statens vegvesen Oddvar Kaarmo. Stangeland maskin og JV Implenia Norge AS har trukket søknadene.
    De tre som er med videre er Skanska Norge AS, NCC Norge AS og JV OHA Tunnel.

  • Mange vil bygge Rogfast

    Seks entreprenørselskaper har søkt om å få bli med i kampen om den neste store kontrakten i Rogfast.

    Stangeland Maskin har sammen med JV Implenia Norge meldt seg på for å sikre seg kontrakten, som er verdt over 3,5 milliarder kroner.

    Den neste store Rogfast-kontrakten er bygging av undersjøisk tunnel fra Bokn, og halvveis til Kvitsøy.

  • Jordskjelvrapport i Rogfast lar vente på seg

    Mandag morgen ble det kraftigste jordskjelvet siden 1989 registrert på Vestlandet.

    Styrken er ifølge Norsar registrert til å være 4,7.

    NRK har tidligere skrevet at Rogfast, verdens lengste undersjøiske tunnel, ligger i Skandinavias mest aktive jordskjelvområde.

    Likevel ble det ikke gjort noen risikovurdering før samme dag som NRK publiserte saken i fjor høst.

    Den gang uttalte prosjektleder i Statens vegvesen, Oddvar Kaarmo, at det ville ta rundt en måned å få jordskjelvrapporten.

    Mandag opplyser imidlertid Kaarmo at det fortsatt jobbes med rapporten.

    – Det har nok tatt lengre tid enn først forutsatt. Det var vanskelig å finne ledig kompetanse, men prosessen er nå godt i gang, sier Kaarmo.

    Han skjønner at det blir aktuelt å spørre etter et jordskjelv i nærområdet, men forklarer at de er rolige med tanke på konsekvens for Rogfast.

    Rogfast
    Foto: Statens vegvesen
  • Ny milliardkontrakt for Ryfast

    Statens vegvesen har nå lyst ut den andre av tre store kontrakter for byggingen av Rogfast, verdens lengste undersjøiske tunnel under Boknafjorden.

    Den nye kontrakten er på rundt 3,5 milliarder kroner, og innebærer bygging av 9,2 kilometer lang hovedtunnelen mellom Bokn og halvveis til Kvitsøy under Boknafjorden.

  • Forhandler videre om Rogfast-kontrakt

    Statens vegvesen har valgt fem entreprenører som de skal forhandle med om den første av tre store tunnelkontrakter på Rogfast. Åtte entreprenører hadde meldt sin interesse. Kontrakten gjelder tunnelen fra Mekjarvik til Kvitsøy og er ni kilometer lang. Blant de fem entreprenørene er både Stangeland Maskin og Risa. Fristen for å levere inn første anbud er 18. mai. Rogfast skal bli verdens lengste undersjøiske veitunnel.

    Kart over første store byggekontrakt i Rogfast, frå Mekjarvik og ni kilometer nordover i retning av Kvitsøy
    Foto: Statens vegvesen
Prosjektet E39 Rogfast inneber kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Stortinget vedtok prosjektet 23. mai 2017.