Hopp til innhold
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum på dagens pressekonferanse.
Foto: Ismail Burak Akkan

Revidert nasjonalbudsjett 2022

Oppsummert

Det reviderte nasjonalbudsjettet inneholder hovedtallene for norsk økonomi og regjeringens oppdaterte plan for den økonomiske politikken. Ap, Sp og SV er ikke blitt enige om hovedlinjene og forhandlingene fortsetter i finanskomiteen.

  • Ruter fastholder rutekutt

    Det blir fortsatt kutt i busstilbudet på Romerike, i Follo og i Asker og Bærum fra 4. juli selv om det kommer mer penger til kollektivtrafikken i revidert nasjonalbudsjett.

    Det blir også færre avganger på Slemmestad-båten.

    – Pengene gjør likevel at vi unngår de store rutekuttene i 2022, sier fylkesråd for finans i Viken, Edvin Søvik (Ap). Både han og Ruter kaller kuttene fra 4. juli og ut året «tilpasninger».

    Kollektivselskapene har fått dekket tapte billettinntekter under pandemien, men regjeringen vil kutte støtten i sommer.

    I stedet har SV fått forhandlet inn 500 millioner kroner til en omstillingsordning for kollektivtrafikken etter pandemien i revidert nasjonalbudsjett.

    – Det kommer både miljø og passasjerer til gode. Mange har vært bekymret fordi det har vært trusler om kutt, sier fungerende partileder Kirsti Bergstø (SV).

    Ruter har tidligere varslet at kuttene kan bli dramatiske i 2023. I Viken kan kollektivtrafikken forsvinne helt på søndager og etter klokka 20 ellers i uka.

    Ifølge Ruter er det for tidlig å si om pengene i revidert får noe å si for eventuelle kutt neste år. Fylkesråd Edvin Søvik i Viken antyder at tilbudet kan opprettholdes noe lenger.

    På Stortinget sier både MDG og Venstre at SVs ekstramillioner ikke er noen satsing. Partiene viser til at det samtidig blir kuttet 784 millioner kroner i en annen støtteordning for kollektivtrafikk.

    – Resultatet av kuttet fra Ap, Sp og SV er at kollektivtilbudet nå blir dårligere, sier Venstres Sveinung Rotevatn.

    Buss et eller annet sted på Romerike
    Foto: Fartein Rudjord / Fartein Rudjord
  • Venstre skuffet over manglende satsing på Fornebubanen

    Venstres Ola Elvestuen er skuffet over manglende bidrag i revidert nasjonalbudsjett til Fornebubanen.

    – Når byrådet i Oslo endelig har blitt enig med seg selv om å bygge Fornebubanen, er det fryktelig skuffende at SV i revidert budsjett ikke klarer å få regjeringen til å øke det statlige bidraget til 70 prosent, sier han.

    I regjeringsplattformen lovte Arbeiderpartiet og Senterpartiet å øke det statlige bidraget til store kollektivprosjekter i og rundt de store byene fra 66 til 70 prosent.

    – SV har ikke engang klart å få på plass et forpliktende verbalforslag som sørger for at regjeringen oppfyller sine egne løfter i Hurdalsplattformen om 70 prosents finansiering av store kollektivprosjekter, sier Elvestuen.

    Oslo håper på 500 millioner kroner mer i bidrag fra staten til storprosjektet, men byrådet har ikke fått noen løfter fra regjeringen ennå.

    – Vi er avhengige av en velvillig stat framover, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til NTB mandag.

  • Ny gjennomgang av byvekstavtale

    Budsjettforliket mellom Ap, Sp og SV medfører at det blir en ny gjennomgang av Tromsøs byvekstavtale til høstens budsjett. Det skriver SVs nestleder Torgeir Knag Fylkesnes på sin Facebook-side. – SVs utgangspunkt er at statens andel skal være større enn varslet i nasjonal transportplan. Min hjemby har altfor lenge blitt stemoderlig behandlet, og behovet for grønne transportløsninger er skrikende i hele byen, skriver Fylkesnes.

  • Elbilforeningen fornøyd

    Regjeringen innfører moms på elbilers kjøpsbeløp over 500.000 kroner. Det er ett skritt nærmere målet om utslippsfritt nybilsalg i 2025, mener Norsk elbilforening.

    – Dette gir stø kurs for et svært vellykket klimatiltak, og det gir trygghet for at vi kan nå målet om at alle biler som selges i 2025, skal være nullutslippsbiler. Vi er svært lettet over at regjeringens idé om en subsidieordning for elbil skrotes og at man i stedet går for en reell toppmomsmodell, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

  • NAF: – Leverer ingen tiltak mot skyhøye drivstoffpriser

    Regjeringen leverer ingen tiltak mot de skyhøye drivstoffprisene i avtalen om revidert budsjett. – De svikter alle som nå sliter med de skyhøye drivstoffprisene. Kraftige avgiftskutt ville hjulpet på folks økonomi i en tid hvor alt blir dyrere, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no