Nasjonal transportplan: Planlegger å kreve 100 milliarder i bompenger
I fremleggelsen av Nasjonal transportplan kommer det fram at regjeringen planlegger å finansiere deler av planen med 100 milliarder kroner i bompenger.
Ifølge Stortingets vedtak skulle pendlere fra Hamar, Tønsberg, Fredrikstad og Hønefoss få raskere togforbindelse til Oslo innen 2024. Intercity-prosjektet er nå utsatt og vil ikke være klart i tide.
I fremleggelsen av Nasjonal transportplan kommer det fram at regjeringen planlegger å finansiere deler av planen med 100 milliarder kroner i bompenger.
Regjeringen vil bruke flere milliarder kroner mer på drift, vedlikehold og fornyelse av jernbanen i ny Nasjonal transportplan for 2025-2036.
Det sier samferdselsminister Jon Ivar Nygård (Ap) til Aftenposten.
Vedlikeholdsbudsjettet skal økes fra 4,9 milliarder kroner til 6,75 milliarder årlig i perioden.
Pengebruken på fornyelse av infrastruktur skal økes fra 4 milliarder kroner i året til 6,5 milliarder i året til og med 2030. Fra 2031-2035 skal det økes til 9,6 milliarder kroner i året.
Mye av pengene skal gå til omfattende utbedringer av flaskehalser i og rundt Oslo. Forsinkelser her sprer seg ofte til hele landet.
Hvis alle pengene brukes anslår Bane Nor at det kan føre til 30 prosent færre innstillinger og forsinkelser.
Strekningene som skal oppgraderes er: Hovedbanen fra Oslo til Lillestrøm, Gardermobanen, Oslo-Strømmen og Oslo-Ski.
Satsingen på vedlikehold og oppgradering gjør at flere helt nye jernbaneprosjekter blir lagt på is. Samferdselsminister Nygård vil ikke si hvilke prosjekter dette gjelder før ny NTP blir lagt fram en gang før påske.
Framstegspartiet er ikkje nøgde med at Jernbanedirektoratet meiner at dei ikkje klarer å skaffe nye tog til Rørosbanen så raskt som Stortinget ønskjer.
– No har vi eit samrøystes Storting bak oss, som seier klart og tydeleg at det er semje om å prioritere Rørosbanen, seier Tor André Johnsen (Frp) til Tog24.
Jernbanedirektoratet ønskjer å prioritere dei såkalla fjerntogstrekningane.
– Det vil ikkje vere mogleg å skaffe tog til Rørosbanen før i 2029/2030, sa direktoratet til NRK førre veke.
Jernbanedirektoratet mener det ikke er aktuelt å prioritere gjenåpning av Tretten stasjon med det første.
Det melder Gudbrandsdølen Dagningen.
Lokalpolitikerne har sendt et brev til direktoratet med ønske om gjenåpning, men svaret er at dette ikke vil bli prioritert i Nasjonal Transportplan når dette kommer opp i Stortinget i 2024.
Tretten stasjonen ble nedlagt i 2001, men stasjonsbygningen står der, og i det siste har det vært bredt engasjement blant lokalpolitikerne om gjenåpning.
Bane Nor har skrive kontrakt med Hæhre Entreprenør om bygging av dobbeltspor mellom Furnesbakken på Tangen og Stange sentrum i Innlandet.
Kontrakten har ein verdi på i underkant av 1,4 milliardar kroner. Hæhre Entreprenør skal vere ferdig med arbeidet på den 12 kilometer lange strekningen innan første kvartal i 2027. Hæhre skal også bygge ny stasjon på Tangen.
Traséen skal i stor grad byggast i urørt natur og det blir mykje sprenging og masseflytting, grunnforsterkning og masseutskifting. Traseen skal gjennom jordbruksområde lengst nord, der ligg den delvis langs dagens jernbanespor. Både dagleg leiar Gudmund Roen, i Hæhre Entreprenør og konsernsjef i Bane Nor, Thor Gjermund Eriksen, er svært nøgd med avtala.
Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no
Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot mediene i presseetiske spørsmål.