Tog på vei mot Nydalen.
Foto: Hans Petter Berge Hammersmark / NRK

Jernbaneutbygging i Norge

Oppsummert

Det skal bli enklere og raskere å ta tog i fremtiden. Ifølge Stortingets vedtak skal pendlere fra Hamar, Tønsberg, Fredrikstad og Hønefoss få raskere togforbindelse til Oslo innen 2024. Intercity-prosjektet er nå utsatt og vil ikke være klart i tide.

  • Byer kan miste nye togstasjoner

    For store kostnader gjør at staten endrer planene for jernbanen på Østlandet. Det fører til at flere byer kan miste nye togstasjoner, skriver Aftenposten, ifølge NTB. – Vi har ikke penger til alt, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik til avisen.

  • Nordlendingar flest vil ha jernbane

    Tre av fire nordlendingar seier ja til utbygging av jernbana i Nord-Noreg, skriv Teknisk Ukeblad. Aller størst er entusiasmen i Troms, kvar 83 prosent av dei spurde ville ha jernbana i landet heller enn over svenskegrensa. I Nordland og Finnmark var talet på 73 og 71 prosent.

  • Jobber for jernbane til Kirkenes

    Regionrådet i Lappland har bestemt seg for å åpne for bygging av jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes, et av flere foreslåtte strekninger i diskusjonen om å få jernbane lenger nord, skriver The Barents Observer. Dette gjør de selv om det ikke foreligger noen konkrete planer for denne jernbanestrekningen. De gjør det også på tross av Sametingets motforestillinger.

  • Nytt dobbeltspor til Eidsvoll

    I 2022 vil et nytt dobbeltspor stå klart på den 9 kilometer lange strekningen mellom Venjar og Eidsvoll. Da vil det være sammenhengende dobbeltspor fra Oslo S. Tirsdag signerte Bane Nor og NCC Norge AS kontrakten om byggingen av dobbeltsporet.

Jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no