Tog på vei mot Nydalen.
Foto: Hans Petter Berge Hammersmark / NRK

Jernbaneutbygging i Norge

Oppsummert

Det skal bli enklere og raskere å ta tog i fremtiden. Ifølge Stortingets vedtak skal pendlere fra Hamar, Tønsberg, Fredrikstad og Hønefoss få raskere togforbindelse til Oslo innen 2024. Intercity-prosjektet er nå utsatt og vil ikke være klart i tide.

  • Jobber for jernbane til Kirkenes

    Regionrådet i Lappland har bestemt seg for å åpne for bygging av jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes, et av flere foreslåtte strekninger i diskusjonen om å få jernbane lenger nord, skriver The Barents Observer. Dette gjør de selv om det ikke foreligger noen konkrete planer for denne jernbanestrekningen. De gjør det også på tross av Sametingets motforestillinger.

  • Nytt dobbeltspor til Eidsvoll

    I 2022 vil et nytt dobbeltspor stå klart på den 9 kilometer lange strekningen mellom Venjar og Eidsvoll. Da vil det være sammenhengende dobbeltspor fra Oslo S. Tirsdag signerte Bane Nor og NCC Norge AS kontrakten om byggingen av dobbeltsporet.

  • Kongsvingerbanen skal utredes

    Kapasiteten på Kongsvingerbanen er sprengt, og det er ikke mulig å øke kapasiteten. Nå skal en forbedring av strekningen utredes. Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for jernbanen nordøst for Oslo og er en viktig kobling mellom Norge og Sverige.

    Video Kongsvingerbanen blandt landets beste
    Foto: Nyhetsspiller
  • Spår tog-signalfeil frem til 2030

    Norge skal bruke 20 milliarder kroner på et signalsystem på jernbanen som først vil være klart i 2030. Det kan bety tolv år til med signalproblemer, skriver Aftenposten. Det nye systemet skal erstatte alle dagens signalsystemer.

Jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no