Nåværende E6 mellom Storhove og kommunegrensen til Øyer skal graves opp og gå tilbake til opprinnelig terreng når ny firefelts E6 er klar med Fåbergtunnelen i 2026.
Det skriver avisa GD.
Utbyggingssjef i Nye veier, Steinar Fretheim, sier til avisen at det er noe av det mest givende arbeidet i vegprosjektet.
Heller ingen av de tre planlagte krysningssporene for å øke godstrafikken gjennom Ringsaker planlegges lagt ved Tjernli.
– Det er stusslige greier. Vi hadde helt sett at det blir mer helhetlige og framtidsrettede løsninger, sier plansjef Anne Gunn Kittelsrud i Ringsaker kommune til avisen.
– Det er ganske spesielt at den ikke skal brukes, sier samfunnsplanlegger Ole Roger Strandbakke til avisen.
Prosjektsjef Ingunn Skaufel i Bane Nor bekrefter til avisen at kulverten ikke ligger i prosjektet.
Starter bygging av dobbeltspor gjennom Stange i august
Arbeidene med nytt dobbeltspor gjennom Stange og ombygging av Stange stasjon starter i august, melder Bane Nor.
Det er Bane Nor og Gjermundshaug Anlegg som har inngått kontrakt. Kontrakten har en verdi på 1,1 milliarder kroner og består blant annet av 1,8 km dobbeltspor sør for Stange stasjon.
Dobbeltsporet skal stå ferdig i 2027 og hensikten er å korte ned reisetiden og sørge for at det kan gå syv person- og godstog i timen i begge retninger mellom Hamar og Oslo.
Togene skal kunne kjøre i opptil 250 km i timen på den 30km lange strekningen.
Illustrasjonsbilde av hvordan Stange stasjon kommer til å se ut.