Hopp til innhold
Uno-X
Foto: Anders Fehn / NRK

Hydrogen

Oppsummert

Den norske regjeringen la i 2020 fram en hydrogenstrategi for Norge.

  • 1,1 milliarder til hydrogenprosjekter

    Enova støtter hydrogenprosjekter i maritim sektor med 1,12 milliarder kroner.

    Etableringen av fem produksjonsanlegg for fornybart hydrogen langs norskekysten støttes med 669 millioner kroner.

    Syv hydrogen- og ammoniakkdrevne fartøy støttes med 451,3 millioner kroner.

    – Norge er en energi- og skipsfartsnasjon og har gode forutsetninger for å lede an i teknologiutvikling for den grønne omstillingen. Hydrogen og grønn maritim industri er to av syv satsingsområder i veikartet for et grønt industriløft som regjeringen lanserer i dag, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

  • Pressekonferanse om Enovas hydrogentildelinger

    Enovas direktør Nils Kristian Nakstad presenterer klokken 12.00 vinnerne av konkurransen «Investeringsstøtte til hydrogenproduksjon for maritim sektor». Der offentliggjøres Enovastøtte til hydrogendrevne fartøy.

    Se pressekonferansen direkte på NRK:

  • 50 millioner til TECO 2030

    TECO 2030 får 50 millioner kroner fra Innovasjon Norge for å utvikle hydrogenbaserte brenselceller i Narvik. Etableringen vil bidra til å redusere klimagassutslipp og føre til opptil 500 nye arbeidsplasser innen 2030, skriver de selv i ei pressemelding. Denne tildelingen skal være det høyeste støttebeløpet Innovajson Norge har gitt et enkelt prosjekt hittil i år.

  • Hydrogenanlegg kan bli lønnsomt

    Det kan bli lønnsomt med hydrogenanlegg på Smøla. Det er konklusjonen i en analyse som Møre og Romsdal fylkeskommune har gjort.

    Konklusjonen er at det fortsatt er mye som må på plass før et produksjonsanlegg for hydrogen kan bli realisert, men det er mulig å gjøre det lønnsamt.

    Planen er å bygge anlegget på Vikan havn på Smøla. Dette vil være et knutepunkt for båter som seiler langs norskekysten.

    En av utfordringene er å øke antall brukere av hydrogen. Det er få skip, båter, busser og lastebiler som kan benytte hydrogen som drivstoff i dag.

  • Tvil om hydrogeneksport

    Fredag la regjeringen fram et nytt veikart for hydrogen.

    Der sås det tvil om mulighetene for hydrogeneksport fra Norge, til tross for at EU har har lagt fram store ambisjoner om bruk av hydrogen.

    Regjeringens tror hydrogenet i første omgang vil bli produsert nærmere forbrukerne. Den vil overlate til selskapene selv å vurdere om hydrogeneksport fra Norge er aktuelt.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no