– Vi mener dette er et skikkelig startpunkt for hydrogensatsing i Norge, sier statsminister Erna Solberg (H) til NRK.
Etter å ha utredet saken i lang tid, har regjeringen endelig bestemt seg: Fra 2024 vil det stilles krav om at fergesambandet på Vestfjorden i Nordland skal bruke hydrogen som drivstoff.
– Vi ønsker å drive fram teknologi. Vi vet at hydrogen vil være et av de viktigste drivstoffene i framtida, og da tror vi dette vil gjøre det mulig å få til flere liknende prosjekter, sier barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF).
Hydrogendrift er blinket ut som en viktig nullutslippsløsning til sjøs der batteridrift alene gir for kort rekkevidde.
– For Venstre er det utrolig viktig å holde et høyt trykk på den grønne omstillinga, legger kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) til.
Det er ikke ofte regjeringen stiller med alle tre partilederne for å snakke om drivstoffet på et knippe ferger. Vestfjorden-saken anses som svært viktig miljøpolitisk.
Regjeringen har nemlig fått kjeft av både næringsliv og opposisjon for å ligge bakpå med hydrogensatsing i Norge.
Ny teknologi langt dyrere
Vestfjorden blir det første «virkelig store» fergesambandet som skal få hydrogendrift i Norge. Fra før er det planlagt å sette inn en hydrogenferge på Hjelmelandssambandet i Rogaland fra neste år, men Vestfjorden blir i en helt annen skala.
Det blir imidlertid en langt dyrere løsning enn dagens gassdrevne ferger. Hvor mye dyrere vet ingen før anbudene tikker inn, men etter det NRK forstår kan merkostnaden fort bikke milliarden.
Regjeringen mener uansett det er vel verdt pengene.
– Skal vi skape de nye teknologiene og det Industri-Norge vi skal leve av framover, så må offentlig sektor bruke anbudene sine for å skape etterspørselen, sier Solberg.
Etter det NRK år opplyst, er det staten som skal betale merkostnadene for hydrogenløsningen. Det skal dermed, etter planen, ikke føre til dyrere fergebilletter.
Lokal skepsis
Beslutningen om hydrogendrift blir imidlertid møtt med stor skepsis lokalt. Mange har dårlig erfaringer med ny teknologi.
– For oss er det viktig at vi unngår det vi opplevde i 2013 da vi fikk nye gassferger og hadde hatt 1.000 kanselleringer allerede i september, sier Røst-ordfører Elisabeth Kristin Mikalsen til NRK.
Men regjeringen forsikrer om at hydrogendrift, når den tas i bruk, vil både være trygt og driftssikkert.
– Jeg kan berolige folk med at ferga kommer til å gå, men den kommer til å gi mye mindre utslipp, sier Guri Melby.
Jubel i Glomfjord
En av bedriftene som har kastet seg på hydrogen-toget er Glomfjord Hydrogen. Selskapet har blinket seg ut fergesambandet på Vestfjorden som en mulig storkunde.
– Vi har håpet på det og trodd at det skulle komme, men det er godt at det nå er vedtatt, sier prosjektleder Thomas Fiksdal til NRK.
Planen er å produsere hydrogen fra fornybar kraft i Glomfjord Industripark i Meløy i Nordland. Derfra skal hydrogenet gjøres flytende og transporteres 100 km til Bodø og fylles på fergene der - dersom bedriften vinner anbudet på hydrogenproduksjonen, altså.
Det er ventet at fergene på Vestfjorden vil bruke opp mot 10 tonn hydrogen om dagen. Fiksdal sier selskapet ikke er avhengig av å vinne kontrakten for å starte opp produksjonen, men at det åpenbart vil bety svært mye å gjøre det.
– Da kan vi produsere mer og hydrogenet vil bli billigere, både for fergene og eventuelt andre kunder, sier Fiksdal.
Skryt fra SV – men forventer mer
Stortingsrepresentant Lars Haltbrekken fra SV er ikke den som oftest skryter av regjeringens prioriteringer. I dag er det annerledes.
– Dette er en kjempenyhet! Det er en sak SV har jobbet for veldig lenge, sier han til NRK.
Han sier vi nå står overfor en «grønn revolusjon» der Norge har mulighet til å bygge et nytt industrieventyr. Derfor mener han regjeringen må presse på videre.
– Det vi trenger nå er en like sterk satsing på hydrogen langs resten av kysten. Still krav til oljeselskapene om nullutslippshydrogen i supplyflåten, sier Haltbrekken.
– Meningsløst utifra et klimaperspektiv
Det er også andre utenfor lokalområdet som er skuffet over at regjeringen banker gjennom hydrogen på fergene i Vestfjorden.
Pia Farstad von Hall leder Biogass Norge. Hun legger vekt på at dagens gassferger lett kan «stilles om» til å bruke biogass.
– Biogass er et klimavennlig og økonomisk bedre alternativ til hydrogen på Vestfjorden fordi fergene og infrastrukturen finnes allerede, har hun tidligere sagt til NRK.
Hun understreket da at hun ikke har noe imot hydrogen som sådan, men mener det er merkelig å velge nettopp Vestfjorden for denne løsningen.
– Det er meningsløst ut ifra et klimaperspektiv å ikke bruke eksisterende ferger og benytte biogass sammen med LNG, mener von Hall.
Riktignok skal hydrogen-anbudet regjeringen planlegger åpne for at en reserveløsning ombord på fergene kan være basert på biogass. Men det var ikke akkurat det von Hall ønsket seg.
Runder i regjeringen
Muligheten for å utvikle en norsk hydrogennæring er noe statsminister Erna Solberg personlig er veldig opptatt av.
Statens vegvesen foreslo opprinnelig at det skulle settes krav om hydrogendrift på Vestfjorden-sambandet. Men Samferdselsdepartementet ønsket å gå en ekstra runde for å se om biogass var et bedre alternativ, ikke minst med tanke på kostnadene.
Etter det NRK forstår ble beslutningen ansett som så politisk at den ble løftet opp på regjeringsnivå. Der trumfet hensynet til næringsutvikling argumentene for å velge den rimeligste løsningen på kort sikt.