Inntauing av elsparkesykler i Oslo
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Elsparkesykler

Oppsummert

Titusenvis av elsparkesykler er utplassert i norske byer det siste året, og legevaktene melder om mange ulykker. I Oslo har kommunen satt et tak på 8000 elsparkesykler.

  • Bergen på elsparkesykkeltoppen

    Etter at det ble innført forskrift for elsparkesykler i Oslo, er Bergen nå byen med størst elsparkesykkeltetthet i Europa. Kommunen sier til Bergens Tidende at det nå er om lag 8.500 sykler i byen. Det betyr at det er 309 elsparkesykler per 10.000 innbyggere i Bergen. Til sammenligning hadde byer som Paris, Berlin og Roma alle under 50 sykler per 10.000 innbyggere ved en opptelling i vår.

    Oslo hadde tidligere 340 elsparkesykler per 100.000 innbyggere, men ligger nå på rundt 125.

  • Færre skadet på elsparkesykkel

    Antallet skadde ved Oslo skadelegevakt har gått ned etter kutt i antall elsparkesykler til utleie og nattestenging.

    – Vi ser at totalantallet går ned. Det synes vi er veldig hyggelig, selv om det skal nevnes at det er veldig tidlig å slå fast noe, sier overlege Henrik Siverts ved Oslo skadelegevakt til TV 2.

    10. september trådte nye regler for elsparkesykler i kraft i Oslo. Det settes et tak på maks 8.000 sparkesykler i hovedstaden, og de må stenges for utleie på natten.

    Helgen før, 3.–5. september, var 29 personer innom legevakten med skader, mens 12 personer skadet seg 10.–12. september. Mandag 13. september ble det registrert to skadde.

    Elsparkesykler
    Foto: Nina Didriksen / NRK
  • Solvik-Olsen i elsparkesykkelfirma

    Då Frp-nestleiar Ketil Solvik-Olsen var samferdselsminister i 2018 mjuka han opp reglane for elsparkesyklar. No er han deleigar og styremedlem i elsparkesykkelaktøren Sharebike i Oslo, skriv Avisa Oslo.

    Aktøren driv opphavleg med vanlege syklar, og Solvik-Olsen seier til avisa at han ikkje har særleg innsikt i elsparkesykkel-satsinga til selskapet.

    Han eig 0,31 prosent av aksjane.

    – Kom inn i styret medan eg budde i USA. Spennande selskap. Men elsparkesyklar har eg ikkje involvert meg i, så du må snakke med Jan Tore (Endresen, dagleg leder, journ.anm.), seier han

  • Elsparkesykler fjernes i Oslo

    I løpet av helga er flertallet av elsparkesyklene fjerna fra Oslos gater. Søndag holder noen av selskapene fremdeles på. Fredag ettermiddag kom beskjeden om at selskapene som var gått til sak mot kommunen ikke kan la syklene stå til saken er avgjort. Dermed kan de kun ha 667 sykler hver ute i gatene.

    Voi-sjef Christina Mor Gjerde sier de vil distribuere syklene de har til overs til andre markeder i inn- og utland.

    Elsparkesykler fra Ryde fraktes vekk.
    Foto: Marthe Stoksvik / NRK
  • Tier, Voi og Ryde skuffet over tap

    Tier, Voi og Ryde som leier ut elsparkesykler i Oslo er skuffet over at Oslo tingrett har gitt kommunen medhold i at den kan sette et tak på 8000 sykler, fordelt på 667 sykler per firma. – Dette er mest av alt en svært dårlig nyhet for de flere hundre tusen brukerne i Oslo, som opplevde store problemer allerede første dag med nye reguleringer, uttaler de tre selskapene.

    – Vi er bekymret for at data om brukerne som vi er tvunget til å dele med Oslo kommune, er i strid med personvernlovgivningen, sier Julia Sandstø, kommunikasjonssjef i Tier

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no