Titusenvis av elsparkesykler er utplassert i norske byer, og legevaktene melder om mange ulykker. I Oslo har kommunen satt et tak på 8000 elsparkesykler.
Vi nærmer oss 1 million elsykler og elsparkesykler i Norge. Men batteriene på disse er som oftest ikke er designet for å kunne repareres. Nå etterlyser både lokale sykkelbutikker og importører bedre muligheter for reparasjon.
Vi nærmer oss 1 million importerte elsykler og elsparkesykler de siste fem årene.
Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå, som NRK har hentet inn.
Statistikken viser samtidig at antall ulykker har økt, og i 2021 ble det rapport om totalt 1.879 skader med elsparkesykkel, bare i Oslo, skriver kanalen.
Skadeomfanget har ført til at myndighetene fra og med 1. januar har omklassifisert elsparkesykkel og lignende elektriske kjøretøy fra sykkel til «liten elektrisk motorvogn». Dermed blir det også påbudt med forsikring på kjøretøyene.
Leie-sparkesykler har allerede forsikring gjennom utleieren – dette har vært et krav siden 1. september i år.
Frå og med nyttår må alle som eig ein elsparkesykkel privat forsikre sykkelen. Dei siste fem åra har det blitt importert nesten 1 million elsyklar og elsparkesyklar, viser tal NRK har henta inn.
Statistikken viser samtidig at talet på ulukker har auka. i 2021 blei det rapportert om 1879 skadar med elsparkesykkel berre i Oslo.