Hopp til innhold

Mistet foten etter ulykken på elsparkesykkel: – Jeg skulle hatt forsikring

Mats Rake Iversen (28) må betale medisiner og utstyr fra egen lomme etter han mistet foten i elsparkesykkelulykke. Utleierne må ta ansvar, mener forsikringsselskap.

Mats Rake Iversen

ALVORLIG SKADD: Mats Rake Iversen (28) ble alvorlig skadd da han ble påkjørt av lastebil da han kjørte elsparkesykkel i desember i fjor.

Foto: Synne Lykkebø Hafsaas / NRK

Det er en mørk og våt ettermiddag i desember.

Mats er på vei til trening etter en lang dag på jobb. Avstanden er kort, men det regner. Og ved busstoppet står det en elsparkesykkel.

Valget er enkelt.

Når han krysser veien, ser han at bilene stopper. Alt går så fort. Plutselig blir han truffet av en lastebil i høyre side.

– Jeg tenkte: Nå dør jeg. Nå er jeg ferdig.

Han havner under og blir slept bortover asfalten.

– Alt er tåkete, men jeg husker at det ristet noe voldsomt.

Når lastebilen stopper, kryper han ut mellom hjulene.

Folk kommer løpende mot han. Så går alt i svart.

Mats Rake Iversen mistet foten i elsparkesykkelulykke.

MISTET FOTEN: Mats mistet foten da han ble påkjørt av en lastebil i et fotgjengerfelt i Fyllingsdalen i Bergen. Nå har han protese på venstre fot.

Foto: Stian Sørum Røkenes / NRK

Måtte amputere beinet

De neste dagene går han gjennom flere operasjoner på Haukeland universitetssjukehus.

Foten er helt smadret. Han forstår etter hvert at den må fjernes.

– Jeg tok det ganske pent, vil jeg si. Vi spøkte litt med det. Etter hvert forsto jeg alvoret. «Ok, jeg skal faktisk miste foten min», sier Iversen.

Bergensavisen har tidligere skrevet om Iversens ulykke.

Mats Rake Iversen

BOR I FJERDE ETASJE: Mats Rake Iversen og samboeren Marte Andrine Sommer bor i fjerde etasje i en boligblokk uten heis. Det går fint å gå ned, men det er veldig tungt å gå opp trapper med protese. Nå skal de flytte.

Foto: Synne Lykkebø Hafsaas / NRK

28-åringen hadde ikke reiseforsikring eller livsforsikring da ulykken skjedde.

Utleieren av elsparkesykkelen hadde heller ikke forsikring av kundene på tidspunktet ulykken skjedde.

Utgifter til medisiner og utstyr for å behandle skadene etter at han ble skrevet ut har så langt gått fra hans egen lomme.

– Jeg skulle gjerne hatt forsikring. Man blir jo litt etterpåklok. Jeg har fått en lærepenge, sier han.

Mats er plaget med smerter etter ulykken. Han har blant annet fantomsmerter.

– Det kjennes ut som noen skraper eller kutter i huden min. Det kan man ikke få bort med smertestillende, du må okkupere tankene med noe annet.

Mats Rake Iversen og Marte Andrine Sommer

AMPUTERTE FOTEN: Mats gikk gjennom flere operasjoner på Haukeland universitetssjukehus etter ulykken. Her er han sammen med samboer Marte Andrine Sommer på sykehuset.

Foto: Privat

Savner forsikringsordning

Etter at elsparkesykkelutleie ble lansert i Norge, har det vært flere alvorlige ulykker og dødsfall.

Nå står nye regler på trappene. Denne våren skal det blant annet innføres promillegrense, aldersgrense og hjelmpåbud for elsparkesyklene.

Men én ting mangler i de nye reglene: Forsikring.

Forsikringsselskapet Tryg mener at uteleierne burde være pålagt å forsikre kundene, på samme måte som når man leier en bil.

– Det vil ikke bli veldig mye dyrere i kroner og øre. En leiebil har du kanskje i dager og uker, men en elsparkesykkel leier du ofte bare i noen minutter, sier Ole Irgens i Tryg.

Ole Irgens, Tryg Forsikring

OBLIGATORISK: Kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring mener at utleierne av elsparkesyklene burde være pålagt å forsikre kundene.

Foto: Synne Lykkebø Hafsaas / NRK

Utleier: – Fort fordyrende

Det er store variasjoner i hva utleierne av elsparkesyklene dekker ved ulykker.

Voi har forsikring, men den gjelder bare dersom det er noe feil på det utlånte kjøretøyet.

– Forsikringer utover det kan fort bli et fordyrende element, sier Øystein Sundelin, talsperson i Voi.

Han understreker at dersom det blir det et krav om det, vil de kunne tilby forsikring i deres applikasjon.

Tier er det første utleieselskapet som har fått på plass en forsikringsordning som dekker både brukerne og tredjepersoner ved elsparkesykkelulykker.

– Vi håper regjeringen vil pålegge denne typen forsikringer så raskt som mulig, sier daglig leder Moren Askeland i Tier Norge.

Morten Askeland, TIER

HÅPER REGJERINGEN STILLER KRAV: TIER har ansvarsforsikring som dekker kunden og tredjepart ved ulykker. Daglig leder Morten Askeland i TIER Norge håper regjeringen stiller krav til forsikring til resten av bransjen.

Foto: Espen Solli / Espen Solli

Saken er ferdig etterforsket. Lastebilsjåføren er siktet i saken, opplyser politiet til NRK.