Hopp til innhold
Elfly

Elfly

Oppsummert

Flyselskapet Widerøe skal samarbeide med den brasilianske flyprodusenten Embraer om å utvikle nye elektrisk drevne fly.

  • Enova støtter utvikling av elektrisk sjøfly med 87 millioner kroner

    Selskapet Elfly Gruppen skal i løpet av 2025 utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal deretter prøves ut på Vestlandet.

    Dersom prototypen fungerer, ønsker selskapet å etablere flyginger mellom større byer som Stavanger og Bergen. Enova går inn med 87 millioner kroner i prosjektet.

    – Enova støtter de som går foran, og dette prosjektet kan bidra til innovasjon og en utvikling av den teknologien vi trenger for å kutte utslipp i luftfarten. Prosjektet har en stor innovasjonshøyde, representerer en helt ny måte å tenke luftfart på og kan gi lave vedlikeholdskostnader og driftskostnader, sier markedsdirektør Astrid Lilliestråle i Enova i en pressemelding.

    Elflys prototyp skal ha to elektriske motorer som får energi fra cirka 1,5 tonn med batterier. Batteripakken skal ligge nederst i skroget og gi flyet et lavt tyngdepunkt, noe som vil være gunstig i bølger. Flyet vil ha 9 seter og en rekkevidde på minst 170 kilometer for sine flyginger.

    – Det flyet vi støtter nå, bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann, kan det også lande på steder uten rullebaner og tas i bruk uten nedbygging av mer natur. Når du har gode konsepter og energikilden er ren, er det slett ikke dumt å fly, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

    (NTB)

    Espen Barth Eide
    Foto: Terje Pedersen / NTB
  • – El-fly vil bli Vestlandets Intercity.

    – El-fly vil bli Vestlandets Intercity. Dette vil bli ein revolusjon, seier fylkesvaraordførar Natalia Golis (MDG). Ho viser til ein rapport frå Transportøkonomisk Institutt som slår fast at elektriske fly mellom tettstader på Vestlandet kan la seg realisere. Ho peikar på at vestlendingar er godt vane med å køyre elektrisk og at dei er aktive brukarar av kortbanenettet. Selskapet Elfly Group ser føre seg å bruke elektriske sjøfly som kan lande nær sentrum av tettstader på Vestlandet.

    Montasje av elfly som taksar inn mot Bergen sentrum.
    Illustrasjon: Elfly Group
  • Vil opprette ruter med elektriske fly mellom Finnland og Norge

    Et prøveprosjekt med utgangspunkt i Enontekiö Airport, nord-vest i Finland, skal undersøke muligheten for å bruke elektriske fly for å fly mellom flyplasser i Lappland. Ifølge kartmateriale i planene skal de også fly til Mo i Rana, Alta og Tromsø. Det skriver Rana Blad.

  • Widerøe samarbeider om el-fly

    Flyselskapet Widerøe skal samarbeide med den brasilianske flyprodusenten Embraer om å utvikle nye elektrisk drevne fly. Det opplyser selskapene under en pressekonferanse på klimatoppmøtet i Glasgow.

    De nye flyene skal være i stand til å lande og ta av vertikalt, såkalt electric vertical take-off and landing aircraft (eVtol). Flyene vil ikke trenge lange rullebaner og vil dermed kunne fly fra sentrum av en by til sentrum i en annen by. Embraer er i dag den tredjestørste sivile flyprodusenten i verden etter Airbus og Boeing.

    Widerøe Zero
    Foto: Widerøe

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no