Mener Rajas uttalelser skader kontrollkomiteens legitimitet

STORTINGET (NRK): Høyres Michael Tetzschner liker dårlig at komitékollega Abid Raja (V) har sagt at næringsministeren bør be DNB-styret vurdere Rune Bjerkes stilling.

Høyre-politiker Michael Tetzschner

REAGERER: Høyre-politiker og medlem av kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget, Michael Tetzschner, advarer komiteens medlemmer mot å forhåndskonkludere i DNB-saken.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

En enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité på Stortinget ble tirsdag ettermiddag enige om å be næringsminister Monica Mæland (H) svare på om hun mener DNBs styre har gjort nok for å sikre at storbanken har gode nok rutiner og internkontroll.

Men komiteens medlemmer er ikke like enige når det gjelder hvor langt de kan gå i sin kritikk av konsernsjef Rune Bjerke i lys av Aftenpostens skatteparadis-avsløringer.

Det er særlig Rajas uttalelser etter DNBs pressekonferanse mandag som skaper debatt:

Jeg mener at Monica Mæland, eksplisitt må be styret i DNB om å vurdere Rune Bjerke sin stilling. Og er ikke styret i stand til å gjøre det, så må Monica Mæland sette styret i stand til å gjøre det.

Abid Raja / NRK, 11.04.16

Vil ha armlengdes avstand

Ifølge Michael Tetzschner (H), som også sitter i kontrollkomiteen, går Raja her altfor langt i å blande seg inn i personalpolitikken til et børsnotert selskap.

– Særlig hvis man er med i kontrollkomiteen, som behandler sider av statens eierskap, så kan folk få inntrykk av at vi også har noe med personalpolitikken i et børsnotert selskap å gjøre. Det har vi selvsagt ikke, sier han og fortsetter:

– Når man bruker aksjeselskapsformen, så er det veldig viktig at man følger prinsippet om armlengdes avstand. Det betyr at Stortinget ikke får noen del i den daglige driften av selskapet, og selvfølgelig heller ikke personalpolitikken.

– Trenger troverdighet

Han viser til at kontrollkomiteens oppgave er å kontrollere om staten har forvaltet sitt eierskap i tråd med gjeldende lover og regler.

– Derfor må man ikke bringe misforståelser inn om hva Stortinget kan og skal gjøre i denne saken. Det ville kledd kontrollkomiteen, hvert fall noen av dens medlemmer, å ikke gå ut med sine forhåndskonklusjoner. Det vil også gå utover vår legitimitet fordi vi også vil gå inn i sider ved denne saken, der vi skal ha troverdighet på at vi har klart å holde en armlengdes avstand.

Raja viser til Solbergs uttalelser

Venstres Abid Q. Raja

SLÅR TILBAKE: Abid Raja i Venstre er uenig med Michael Tetzschner.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Abid Raja avviser at han har blandet seg inn i personalpolitikken til DNB.

– Jeg ba Monica Mæland be styret vurdere stillingen til Rune Bjerke. Jeg har notert meg at heller ikke Erna Solberg var fornøyd med redegjørelsen til Rune Bjerke, og jeg ber Tetzschner ta en prat med henne, sier han og viser til statsministeren i et intervju med NTB sier at redegjørelsen fra Bjerke ikke var god nok.

Til NRK sier Solberg, som for tiden er i Singapore, at det må stilles høyere moralske krav til konsernsjef Rune Bjerke i DNB enn bare det som er krevd i lover og regler.

Hun har ikke uttalt seg om Bjerkes framtid som konsernsjef i banken der staten eier 34 prosent av aksjene.

Heller ikke Monica Mæland vil mene noe om akkurat det. På spørsmål om hun vil følger Rajas oppfordring om å be styret om å igjen vurdere Bjerkes stilling, svarer hun at det ikke er hennes oppgave å vurdere administrasjonens stilling.

– Arbeiderdelingen er slik at vi forholder oss til styret, og så har styret ansvaret for konsernledelsen, sier hun til NRK tirsdag kveld.

AKTUELT NÅ