Hopp til innhold

Stortinget overkjører regjeringen om palmeolje på biltanken

STORTINGET (NRK): Stortinget vil få på plass en bransjeavtale mot palmeolje i biodrivstoffet her til lands, til tross for at klima- og miljøminister Vidar Helgesens (H) frykter det kan være i strid med loven.

Helgesen

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) og stortingsrepresentant Heikki Holmås (SV) i Stortingets vandrehall. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Regjeringens støttepartier Venstre og KrF gikk mot regjeringen, og fikk sammen med opposisjonen flertall for en rekke forslag som skal få palmeoljen bort fra norske biltanker.

Biodrivstoffet skal gjøre fossilbiler mer miljøvennlige. Men de siste årene har opp mot 40 prosent av biodrivstoffet på norske pumper vært palmeolje – noe som fører til stor avskoging og utslipp.

– Vidar Helgesen fortjener prisen for stortingsperiodens største dobbeltmoralist i dette spørsmålet. Få har grått større krokodilletårer for at det brukes palmeolje i norsk bidrivstoff, men knapt løftet en finger for å gjøre noe med det, mener SVs stortingsrepresentant Heikki Holmås.

Frykter lovbrudd

For selv om Helgesen er enig i at palmeoljebruken øker klimagassutslippene globalt, ønsker han ikke at norske myndigheter skal ta initiativ til en bransjeavtale for å få bort palmeoljen.

– Dersom Norge tar initiativ til en slik bransjestandard, mener jeg vi beveger oss inn i en rettslig gråsone, sier han til Stortinget.

Han mener EØS-regelverket kan stå i veien for dette, og sier han heller har prioritert å endre EUs regler for å få palmeoljefritt biodrivstoff i hele EU-området.

– Det vil ha større effekt hvis vi får gjennomslag for det, og det gjør at vi kan få regler som fører til en bedre klimapolitikk i Norge og Europa uten å bryte EØS-regelverket. Jeg tar kanskje mer tungt på å bryte EØS-regler enn det representanten Holmås gjør, sier Helgesen.

Salget av biodrivstoff har eksplodert, men politikerne har sørget for at det vi får på tanken er det motsatte av fint og bærekraftig biodrivstoff.

Journalist Fredrik Solvang forklarer hvorfor det er palmeolje i biodrivstoffet.

– Mest opptatt av EU

Helgesen sier likevel at han allerede er i kontakt med EFTAs overvåkingsorgan (ESA) for å undersøke om Norge kan ta i bruk EUs kriterier for bærekraftig biodrivstoff, slik Stortinget nå ber ham gjøre.

Stortinget ber ham nå også vurdere å avgiftsbelegge palmeolje eller ta i bruk andre virkemidler som kan få palmeoljen ut av pumpene her til lands, og stille krav til at det offentlige ikke bruker biodrivstoff basert på palmeolje. Også det frykter Helgesen kan være i strid med EØS-regler.

– Jeg vil ta initiativ til en juridisk utredning for å klargjøre det nasjonale handlingsrommet, men vi kan ikke forvente at handlingsrommet er særlig stort, sier han.

Holmås i SV var ikke videre imponert, og gjentok at han mener Helgesen har vært lite handlekraftig i saken.

– Det virker som om statsråden er mer opptatt av EU enn av klimapolitikk. Hva ville vært så farlig med å gå foran for å sørge for palmeoljefritt biodrivstoff? Hvorfor er det bra hvis EU gjør det, men at vi for guds skyld ikke kan gå foran i Norge? spurte han.

At the Car Repair Shop

Opp mot 40 prosent av biodrivstoffet på norske pumper har vært palmeolje.

Foto: Frank May / NTB scanpix

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger