Hopp til innhold

Slik vil Venstre stjele Frps budsjettseire med klimagrep

STORTINGET (NRK): Venstre reverserer regjeringens avgiftskutt på vei, bil og drivstoff i sitt alternative budsjett. Dermed går de rett i strupen på Frps budsjettseire

Venstre-leder Trine Skei Grande la frem Venstres alternative statsbudsjett.

EGNE KAMPSAKER: Venstre-leder Trine Skei Grande la frem Venstres alternative statsbudsjett for 2015 mandag formiddag.

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

Totalt sett går Venstre inn for økte avgifter i form av det de kaller grønne skatteskjerpelser på 9,8 milliarder kroner.

Målet er at det skal bli dyrere å forurense. Samtidig går partiet inn for å bruke 3,4 milliarder kroner i grønne skattelettelser.

– Vi er innstilt på å få til klare forpliktelser på miljøsiden, og det tror jeg vi skal klare, fordi jeg tror at regjeringen vil ha en avtale med Venstre, sier partileder Trine Skei Grande til NRK.

Dyrere bensin og flyreiser

Venstre-folk reagerte med sinne da de så budsjettforslaget Høyre/Frp-regjeringen la fram 8. oktober. Den ellers svært sindige nestlederen Terje Breivik kjente på en «indre kjenslestorm». Partileder Trine Skei Grande var provosert, og stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn sa at det eneste som var sikkert med Siv Jensens første budsjett var at det ikke ville bli vedtatt i desember.

Venstres hjertebarn er et grønt skatteskifte som skal gjøre det dyrere å forurense, og billigere å velge miljøvennlig. Men i budsjettforslaget lar regjeringen bensin- og dieselavgiften stå stille, noe som i praksis betyr en reduksjon i avgiften.

Samtidig senket Høyre og Frp bilavgiftene med til sammen 1,35 milliarder kroner og gikk inn for lavere veiavgift.

Disse lettelsene fjernes i Venstres forslag til statsbudsjett. Samtidig går de inn for en rekke nye avgifter som skal sørge for at det svir på pungen å forurense.

Venstre vil blant annet øke bensinavgiften med 50 øre literen. Ifølge partiets egne utregninger må norske bilkjørere i snitt ut med 600 kr i økte bensinavgifter i året. Skei Grande tviler ikke på at dette vil få folk til å kjøre mindre eller bytte ut bensin- og dieselbiler med hybrid- eller el-biler.

– Vi ser hvordan folk strømmer til bensinpumpene ved et par øre forskjell i prisen. Vi ser hvor store overskrifter det er i avisene bare bensinprisen øker litt. Det er klart at det kommer til å påvirke folk, sier Skei Grande.

Venstre vil også innføre en avgift på flyreiser etter tysk modell.

Dersom de får gjennomslag for dette kravet vil innenlandsreiser bli 50 kroner dyrere. Reiser andre verdensdeler blir mellom 175 og 300 kroner dyrere.

Lars Nehru Sand om Venstres budsjett

Se NRKs Lars Nehru Sands analyse av Venstres budsjett.

Venstre går også mot regjeringens forslag om å redusere omregistreringsavgiften slik at det blir billigere for folk å bytte ut en gammel bil med en nyere bruktbil.

Vondt for Frp å svelge

Dette tiltaket er ifølge Frp både god forbrukerpolitikk og god klimapolitikk, fordi nyere bruktbiler forurenser mindre enn de eldste bilene. Likevel vil Venstre altså fjerne dette punktet i budsjettet.

– Det gjør vi fordi det er enda mer miljøvennlig å bruke de pengene til å gjøre kjøretøy med enda lavere utslipp, som ladbare hybridbiler, enda billigere. Venstre sitt opplegg gjør hybridbiler 60 til 70.000 kroner billigere i innkjøp. I tillegg bruker vi en vesentlig del av pengene til å gjøre biodiesel billigere, det blir 2 kroner og 40 øre billigere per liter med vårt forslag, sier nestleder Terje Breivik.

Venstre viser til at samarbeidsavtalen lover at klimaforliket skal forsterkes. Dermed må regjeringspartiene være villig til å gå lenger i klimapolitikken, mener Venstre.

– Vi har lagt fram et budsjett som er i henhold i samarbeidsavtalen, helt uten omkamper, sier Trine Skei Grande på pressekonferansen på Stortinget mandag.

Men Frp vil nok ikke gå med på å øke avgiftene uten kamp.

Da Venstre presset gjennom en økning i mineraloljeavgiften i fjor, kom det kraftige protester fra grasrota i Frp. Også Frp-leder og finansminister Siv Jensen har tidligere innrømmet at det gjorde vondt å gå med på å heve avgiften som særlig rammer bygg- og anleggsbransjen.

Nå går Venstre inn for av avgiften på såkalt avgiftsfri diesel skal økes enda mer, nærmere bestemt med 50 øre literen.

Parlamentarisk leder i Frp, Harald Tom Nesvik, vil ikke kommentere Venstres avgiftsøkninger, og nøyer seg med å si at de mener budsjettet Høyre/Frp-regjeringen har lagt fram har de beste løsningene.

– Men regjeringen har ikke flertall, og vi vet at vi må forhandle, sier han til NRK.

Slår et slag for de fattige

Men slaget om budsjettet gjelder ikke bare klima. Både Venstre og KrF har også kritisert regjeringen for det de mener er en svak sosial profil.

Ifølge Venstre følger ikke regjeringen opp løftet i samarbeidsavtalen om å få på plass en tiltakspakke rettet mot barn i fattige familier.

I sitt alternative budsjett har Venstre en samlet fattigdomssatsning på 2,5 milliarder kroner.

Og i likhet med KrF går Venstre inn for mindre oljepengebruk enn regjeringen. Venstres budsjett bruker tre milliarder færre oljekroner enn regjeringen.

Samtidig vil de ta inn 3,7 milliarder mer i skatt enn det Høyre/Frp-regjeringen ønsker.

De flytter på ti milliarder i innsparingstiltak og omprioriteringer, og har økte utgifter verdt 11,7 milliarder.

AKTUELT NÅ