I de samme månedene i fjor hadde flyselskapet et resultatet på 355 millioner svenske kroner.
– Vi legger bak oss et kvartal som ikke var tilfredstillende i form av resultater, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en kommentar til tallene.
Han mener de svake resultatene skyldes primært tre faktorer: Økt prispress, kostnader til teknisk vedlikehold og negative valutaeffekter.
Likevel ser han noen lyspunkter. Ifølge kvartalsrapporten er bookingsituasjonen for billetter i sommer stabil.
– Det er gledelig å se at den kommersielle strategien med fokus på dem som reiser ofte, gir resultater og øker tallet på kunder som velger å fly med SAS.
- Les også:
Økende prisbevissthet
Han mener at en økende prisbevissthet og vekst i fritidsreiser hos kundene skaper utfordringer for lønnsomheten i bransjen. Gustafson trekker fram at SAS i dag er det eneste flyselskapet som opererer mellom Skandinavia og Europa med ansatte som utelukkende er underlagt skandinaviske ansettelsesvilkår.
SAS har avvikende regnskapsår, slik at den siste kvartalsrapporten gjelder månedene februar-april i år. Omsetningen var 8,9 milliarder svenske kroner, noe som er en halv milliard lavere enn i samme kvartal i fjor. I perioden fikk selskapet 130.000 nye EuroBonus-medlemmer.
- Les også:
– Med dette som bakgrunn må vi fortsette å endre oss for å sikre konkurranseevnen og et bærekraftig utbytte for våre aksjonærer, sier konsernsjefen.