Da ruteflyet til SAS landet på Svalbard Lufthavn onsdag ettermiddag manglet rundt halvparten av passasjerene bagasjen sin. Det var 180 passasjerer om bord, og 90 kolli ble stående igjen på Oslo Lufthavn.
– Det er utrolig sjelden at dette skjer. Her har det vært en svikt i rutinene som gjorde at så mye bagasje ikke ble med til Svalbard, sier kommunikasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.
– Vil prøve å rette opp skaden
Kommunikasjonssjefen forteller at flyselskapet tar denne svikten på alvor, og at de derfor bestemte seg ganske raskt for å sette opp et ekstra fly for å få bagasjen til øygruppa.
– Vi vil prøve å rette opp skaden som har skjedd. Svalbard er ikke en enkel destinasjon. Det er langt fra Oslo til Svalbard, derfor hadde det heller ikke vært enkelt å få all bagasjen opp uten et ekstra fly, sier Johansen til NRK.
Flyet med bagasjen hadde avgang fra Oslo 09:55 og er forventet å lande i Longyearbyen klokka 13:55.
– Forstår at det kan påvirke hele turen
Knut Morten Johansen ønsker å beklage dypt til passasjerene som ble rammet av svikten.
– Slike ting skal rett og slett ikke skje.
Kommunikasjonssjefen har ikke personlig vært i kontakt med noen av passasjerene, men forteller at han ikke har noen vanskeligheter med å sette seg i den frustrasjonen man opplever når bagasjen forsvinner.
– Det er kanskje ekstra surt å være uten bagasje på Svalbard. Da skal man gjerne ut på opplevelser der man er avhengig av utstyr og diverse. Så det kan være ganske traumatisk, og det kan påvirke hele turen hvis bagasjen blir borte over lengre tid.
- Les også:
- Les også: