Red.anm: I den først publiserte versjonen av denne saken hadde tittel og ingress et for konstaterende bilde av tapsrisikoen for en ny eier. Formuleringene er i ettertid justert.
Ekkoet i den tomme avgangshallen har erstattet det som tidligere var lyden av reiseklare nordmenn med fullpakkede kofferter. Da det siste flyet landet for knappe tre uker siden, hadde det totalt reist mellom 12 og 13 millioner passasjerer derfra.
– Nå er det musestille, sier direktør for lufthavnselskapet, Pål Tandberg.
På mange vis – for seks uker før fristen for å overta går ut, er det ingen kontakt mellom partene.
Venter på investor
Eierne, Orkla og Olav Thon, ønsket ikke å pøse inn mer penger i prosjektet etter at Ryanair trakk sine basefly fra den regionale flyplassen seks mil sør for Oslo.
Selskapet Rygge Airport, der tidligere forsvarsmininster Anne-Grete Støm-Erichsen er styreleder, jobber for å ta over flyplassen fra neste år. De har fått tilsagn om konsesjon fra Samferdselsdepartementet og en opsjonsavtale med Forsvaret på Rygge.
I den avtalen krever Forsvarsbygg blant annet dette:
- Garanti for et beløp på 20 millioner kroner
- De må finansiere kjøp eller leie av terminalen og parkeringshuset innen 31.12.
- De må overta brann- redning- og plasstjeneste.
Men dette er bare starten på regnestykket, mener dagens eiere.
– Må tåle gigantunderskudd
Pål Tandberg mener at det vil bli langt dyrere enn de 20 millionene og det som ligger i avtalen med Forsvaret.
– De første par årene må man regne med 50-100 millioner i driftsunderskudd som følge av lav trafikk og høye faste kostnader. I tillegg må det kjøpes rullende materiell, kjøretøy, for 40-50 millioner. Så må man altså kjøpe eller leie terminalen og parkeringshuset, som er prissatt til 5-600 millioner kroner, lyder hans estimat.
Knut R. Johannessen i Rygge Airport sier dette om anslaget:
– Rygge Airport kan ikke kommentere på andres tall og estimat. Vi overlater til RSL å forklare sine egne tall. Over 1,6 millioner passasjerer har årlig hatt gleden av å benytte flyplassen på Rygge. Rygge Airport ønsker å gi et tilbud til disse passasjerene også i fremtiden. Nøkkelen for å få til det er tilgangen til terminalbygget som eies av dagens flyplassoperatør RSL. Vår intensjon er å få til en vinn-vinn løsning for begge parter, skriver daglig leder i Rygge Airport, Knut R. Johannessen i en melding til NRK.
Dette regnestykket krever en investor med sterke finansielle muskler. Rygge Airport har sagt at de vil presentere en ekstern investor når alt er klart.
- Les også:
- Les også:
Ingen dialog
Rygge Airport har hatt to møter med Orkla og Olav Thon om overtakelse av terminalen, men de finner ikke tonen.
De to partene gir motstridende svar på hvorfor de ikke finner en vei videre. Eierne av Rygge sier de ikke får den informasjonen de trenger om finansielle forhold for å gå i forhandlinger. Knut R. Johannessen i Rygge Airport mener Orkla og Thon ikke trenger dette.
– Det er bare prisen som er avgjørende, sier han.
– Nei, vi må ha en trygghet for finansieringen, svarer Orkla og Thon.
De må bli enige innen nyttår. Hvis ikke kansellerer Forsvarsbygg hele avtalen.
– Fristen er endelig. Vi trenger å komme videre så raskt som mulig med andre alternativer dersom dette ikke løser seg, sier eiendomssjef i Forsvarsbygg, Frode Hansen.
- Les også:
- Les også: