Hopp til innhold

Ville overta populær lufthavn - brøt regnskapsregler i årevis

Lørdag lander det siste passasjerflyet på Rygge. Ordføreren og eieren av Moss lufthavn Rygge etterlyser informasjon fra mannen som vil overta driften.

Knut R. Johannessen

– IKKE VÆRT LIKE LETT: – Når du står midt oppi tingene selv og det brenner, og det er ting som skal gjøres, så har det ikke alltid vært like lett å få det inn i tide, sier Knut R. Johannessen i Rygge Airport.

Foto: Lotte Olsen / NRK

– Jeg drev stort sett alene, sier Knut Ragnar Johannessen.

Johannessen etablerte selskapet Rygge Airport i mai i år, på et tidspunkt da det var klart at Moss lufthavn Rygge ville bli lagt ned 1. november. I to måneder har selskapet jobbet for å ta over flyplassen.

29 investorer gikk inn med 50.000 kroner hver i prosjektselskapet, som har som mål å få til fortsatt drift på den populære flyplassen i Rygge, en knapp times kjøring sør for Oslo.

Lørdag kveld stenger altså Rygge etter at Ryanairs fly fra Palma de Mallorca lander klokka 23.30. Etter det mister 500 personer jobben på Rygge, som har blitt populær blant i hele østlandsområdet.

LES OGSÅ: Har fått tilsagn om konsesjon

Manglende innleveringer

Fra før eier Knut R. Johannessen to aksjeselskaper og står bak en stiftelse som eier et tredje aksjeselskap (se faktaboks). I alle disse selskapene er det en lang rekke anmerkninger i Brønnøysundregistrene som følge av brudd på fristen for å sende inn årsregnskaper.

Anmerkningene strekker seg minst tilbake til år 2005 og går helt fram til i høst, med noen få unntak da det er levert i tide.

Alle selskapene er rettet mot luftfartsbransjen. Johannessen har en fortid som flyger i ulike selskaper, og har en siviløkonomutdannelse fra BI.

Selskapet Flightline, som er det selskapet Johannessen har benyttet mest, har også fått varsel om tvangsoppløsning to ganger, i 2010 og 2011. Da var ikke årsregnskapene levert for 2008 og 2009.

– Drev alene

Liste over revisoranmerkninger

En lang liste over revisoranmerkninger i selskapet Flightline Nordisk Trafikkflygerhøyskole, som ble opprettet i 1996.

Foto: NRK

Knut R. Johannessen svarer dette om hvorfor han i mange år har brutt de lovbestemte fristene for innsending av årsoppgjør:

– Når du står midt oppi tingene selv og det brenner, og det er ting som skal gjøres, så har det ikke alltid vært like lett å få det inn i tide. Så har jeg jobbet som flyger ved siden av, og noen ganger har jeg ikke vært hjemme. Flere av de aktuelle årene var jeg bosatt i utlandet, mens regnskapsdokumentene lå hjemme i Norge.

I årene da han fikk varsel om tvangsoppløsning av selskapet Flightline, sier Johannessen at han var alvorlig syk, og at dette var årsaken til at det gikk så langt.

Ekspert: – Alvorlig

BI-professor i regnskap, Hans Robert Schwencke, sier at aksjeselskaper har en siste frist for innsending av årsoppgjør 31. juli hvert år.

En gjennomgang av Johannessens selskaper viser at regnskapene ofte er levert i løpet av september, oktober og november. I to tilfeller ble de levert først to år senere.

Det vitner om en manglende orden, sier Schwencke.

– Hvis det var et engangstilfelle skjer jo det ofte at noen leverer for sent. Men på kontinuerlig basis ser det her ut som at de som står bak ikke tar det ansvaret som gjelder for eiere av et aksjeselskap i Norge. Innsendingsplikten er sentralt i regnskapslovgivningen, og her er det brudd med det. Det er alvorlig.

Knut Johannessen svarer slik på kritikken:

–​ Regnskapene er alltid blitt levert og godkjent. Men selvfølgelig skulle de ha vært levert innen tidsfristen. Jeg ser i ettertid at jeg burde ha hatt et regnskapsbyrå, og det har vi selvfølgelig på plass i Rygge Airport.

–​ Etterlyser informasjon

Moss lufthavn Rygge

Moss lufthavn Rygge har kostet over en milliard å bygge. Nå stenger lufthavnen, men selskapet Rygge Airport ønsker å overta.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

I august tok Rygge Airport og Knut R. Johannessen kontakt med eierne av Moss lufthavn Rygge, Orkla og Olav Thon. Etter møtet sa Olav Thon at de ikke fikk den informasjonen de trengte for å gå videre med en avtale om overtakelse eller leie av terminalbygningene.

Det samme sier fortsatt kommunikasjonsdirektør i Orkla, Håkon Mageli.

– Vi har lenge etterlyst informasjon om hvordan dette skal finansieres for at vi skal kunne gå inn i konkrete forhandlinger om en videreføring. Det gjør vi fortsatt, sier han.

Til det sier Johannessen i Rygge Airport at det er naturlig at man først blir enige om hvilken pris som skal betales for bygningsmassen slik at man vet hvilket beløp som skal finansieres. Han vil ta ta utgangspunkt i den taksten som Forsvarsbygg er i ferd med å innhente.

Også ordfører i Rygge, Inger Lise Skartlien fra Arbeiderpartiet, uttrykker en usikkerhet overfor Rygge Airport.

– Jeg føler vi ikke får vite så mye. Jeg ser at det er et styre og en daglig leder, men vet ikke så mye mer.

Johannesen svarer at han har forståelse for at ordføreren og andre ønsker flere opplysninger, og at de er så åpne som de kan være av forretningsmessige hensyn.

LES OGSÅ: Vil ikke starte forhandlinger om Rygge

Som styreleder fikk han med seg tidligere forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen, og i styret sitter blant andre tidligere NSB-direktør Einar Enger og tidligere Avinor-direktør for store lufthavner, Øystein H. Sundby.

– Handler ikke om person

På spørsmål om hvordan han som har så mange regnskapsanmerkninger i sine egne selskaper, kan håndtere en stor virksomhet som Moss lufthavn Rygge, svarer Knut R. Johannessen:

– Dette handler ikke om personen Knut. Dette er et lagarbeid. Det er jeg som tok initiativet, men etterpå ligger ansvaret for driften på styret, og det forholder jeg meg til. I tillegg har vi engasjert et regnskapsbyrå som tar seg av bokføringen og innsendingsplikten.

Han sier at det er selve lagbyggingen som er hans styrke i prosjektet.

– Min fremste egenskap i forhold til Rygge er at jeg er god på å samle ressurspersoner og få disse til å trekke i samme retning. Det finnes mange mennesker som er mye flinkere enn meg, sier han.

Rygge Airport har fått tilsagn om konsesjon for sivil flytrafikk på Rygge fra Samferdselsdepartementet og er i ferd med å inngå en opsjonsavtale med Forsvaret, som eier flystripa. Det som mangler er at Orkla og Thon vil gjøre en avtale med selskapet om terminalen og parkeringshuset.

AKTUELT NÅ