Norwegian utelukker ikke konkurs

Norwegian sier de trenger økonomisk hjelp for å overleve pandemien. – Denne vinteren er det kritisk å finne løsninger, sier Norwegians konserndirektør.

Jacob Schram

MISTET PUSTEN: Norwegians konsernsjef Jacob Schram er svært skuffa over avslaget. Han kaller det en «knyttneve i magen».

Foto: Terje Bendiksby / NTB

Mandag ble det klart at regjeringa ikke innfrir ønsket fra Norwegian om flere milliarder kroner i støtte. Isteden legger regjeringa fram nye, generelle tiltak for å få luftfarten gjennom koronakrisa.

– Vi trenger hjelp til å komme gjennom vinteren og frem mot sommeren 2022, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.

– Denne vinteren er det kritisk å finne løsninger, legger han til overfor NRK.

På spørsmål om hvor stor konkursrisikoen nå er, svarte Schram:

– Jeg utelukker ingenting nå, verken når det gjelder det, permitteringer eller oppsigelser. Jeg kan ikke utelukke noen scenarier. Det er krevende. Samtidig er det viktig å si at vi jobber steinhardt videre for å finne løsninger så vi kan klare oss.

– Åpner døra for et ungarsk flyselskap

Schram legger ikke skjul på at selskapet er svært skuffa over milliardavslaget fra staten.

– Det føles vanskelig når vi ser andre lands flyselskaper har fått betydelig støtte.

Schram viser til ulike flyselskaper som Lufthansa, Air France og SAS.

Ifølge Norwegians konsernsjef tar andre land «vare på sin infrastruktur, sine arbeidsplasser og sørger for at turismen» inn til landet.

Schram mener at norske myndigheter nå heller legger ut en «rød løper» for konkurrerende, utenlandske flyselskaper i Norge.

– Dette åpner døra for et ungarsk flyselskap, som statsministeren selv har sagt hun vil boikotte, mener han.

Schram kaller regjeringas avslag en «skikkelig knyttneve i magen for alle i hele Norwegian».

Han sier selskapet bidrar til å opprettholde 24.000 arbeidsplasser i landet og en verdiskaping på rundt 18 milliarder kroner i året.

Ønsker heller generell støtte

– Etter en helhetsvurdering av hvordan vi skal bruke fellesskapets penger, har vi kommet fram til at vi ikke ønsker å gå inn i Norwegain, men heller støtte luftfarten generelt. Det vil også være penger der som Norwegian kan bruke, sier næringsminister Iselin Nybø (V) til NRK.

Iselin Nybø og Knut Arild Hareide

Næringsminister Iselin Nybø og Knut Arild Hareide mener en ekstrastøtte til Norwegian og Braathen kan være konkurransevridende.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Hun trekker blant annet fram Norwegians finasielle struktur som årsak til det konkrete avslaget.

– Selskapet har gjeld på over 40 milliarder kroner. Det er et selskap som har gjort noen endringer, men som det fortsatt vil være en betydelig risiko å gå inn med mer kapital i, utdyper Nybø.

Regjeringa foreslår isteden å gi et «betydelig» beløp til kjøp av et «minimumstilbud på innenlands flyruter» generelt, noe de også har gjort tidligere.

Luftfarten er inne i en dyp, langvarig krise på grunn av koronapandemien. Så langt i år har staten gitt 13 milliarder kroner ekstra til luftfarten i Norge – og de skal bruke enda mer.

Flyselskapene har sluppet å betale avgifter fra Avinor. I tillegg har staten gitt en lånegarantiordning. Denne skal nå utvides til første halvår 2021. Fristen for å tilbakebetale lånet forlenges fra to til tre år.

Lånegarantiordninga ble lansert 19. mars. Den er på inntil 6 milliarder kroner. Tre milliarder kroner av disse var rettet mot Norwegian og en og en halv milliarder kroner mot SAS.

De resterende en og en halv milliarder kronene var rettet mot Widerøe og andre flyselskaper. Foreløpig har Norwegian og Airwing benyttet seg av ordninga.

Frykter massive permitteringer

Norwegian og det nystiftede flyselskapet til Erik G. Braathen ba om flere milliarder kroner i støtte utenom de vanlige ordningene. Begge fikk avslag.

Næringsministeren sier regjeringa mener det «ikke er forsvarlig» å bruke fellesskapets penger på ett selskap.

Ifølge Iselin Nybø kan en slik støtte være konkurransevridende. Næringsministeren mener også at Norwegian og Braathen kan benytte seg av de andre, generelle støtte ordningene som regjeringa har lagt fram.

– Det er klart det er en tøft beskjed å få når du ber om penger og får nei. At Norwegian er i en vanskelig situasjon, er det ikke noen tvil om, men de må selv svare på hvilke konsekvenser dette vil få, sier Nybø.

– Norske arbeidsplasser i spill

Mange av arbeidstakerne i Norwegian er organisert i Parat. I en pressemelding sier Parat at regjeringa må inn med mer penger.

Leder for Norwegian Pilot Union i Parat, Alf Wilhelm Hansen, sier at utsiktene for selskapet ikke er lyse. Alle pilotene i Norwegian flyr fortsatt, men mange er delpermitterte. De frykter massive permitteringer.

Ifølge både NHO og LO må regjeringa gjøre mer for at norsk luftfart skal overleve.

– Pengene renner ut av kassene til alle de norske flyselskapene. Det kan ikke vedvare i lang tid. Det er åpenbart, sier NHOs luftfartsdirektør Torbjørn Lothe.

Han sier flynæringa i Norge har tapt rundt 15 milliarder kroner under pandemien.

– En andel av omsetningstapet, som skyldes restriksjonene som regjeringa har iverksatt, må kompenseres, mener Lothe.

– Norsk luftfart med alle arbeidsplassene og kompetansen som vi har i Norge, er nå i spill.

Fly ved Oslo lufthavn

Så langt i år har staten gitt 13 milliarder kroner ekstra til luftfarten i Norge. Årsaken er at luftfarten er inne i en dyp, langvarig krise på grunn av koronapandemien.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Professor: – Kan ikke lage ordninger for ett og ett selskap

Aksjen til Norwegian ble i morges satt under «særlig observasjon» på Oslo Børs. Det betyr at verdisettelsen av et selskap er spesielt usikker.

Norwegian avlyste senere den planlagte presentasjonen av kvartalsrapporten for tredje kvartal på grunn av utviklinga. Rapporten skulle ha blitt lagt fram tirsdag 10. november.

Professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, Frode Steen, mener regjeringas avgjørelse ikke kom som en overraskelse.

– Vi forventet en pakke der alle selskapene kan ha rettigheter, og ikke bare ett selskap.

Frode Steen. professor NHH.

Professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, Frode Steen, sier myndighetene må lage ordninger som stiller selskapene likt.

Foto: Sindre Øye Helgheim / NRK

Han mener det er viktig at flyselskapene får hjelp for å klare seg, og viser til at flere europeiske land har brukt store summer for å redde sine flyselskap.

– Mer generelt mener jeg at det er veldig viktig at flyselskapene får hjelp. Politikerne har et ansvar som går lenger enn å bare gi ekstra lån til disse bedriftene. Men vi kan ikke lage ordninger for ett og ett selskap. Vi må lage ordninger som stiller selskapene likt.

Steen påpeker at Norwegian var på vei til å klare seg og tjente penger igjen idet pandemien rammet.

– Det skal ikke brukes mot dem at de har hatt en vanskelig økonomisk situasjon. Det som er problematisk er at de hadde dårlig likviditet. Men så er det ikke mange flyselskaper som har spesielt god likviditet. Det er stort sett bare de store, vellykkede lavkostselskapene som har penger på bok.

Frp og Ap sier nei til krisepakke til ett selskap

Senterpartiet oppfordret mandag Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet om å være med å tvinge fram støtte til Norwegian etter at regjeringen sa nei til selskapets forespørsel om milliardstøtte.

– Regjeringa må sette seg ned med Norwegian for å se på løsninger for risikoavlastning og kapitaltilførsel. Det står om flere tusen arbeidsplasser, sier Geir Pollestad fra Senterpartiet.

Men det vil verken Frp eller Ap være med på.

Ifølge stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (Frp) er det en forutsetning at eierne er villige til selv å skyte inn mer penger, dersom det skal være aktuelt for staten å redde ett enkeltståene selskap.

– Så langt har vi ikke registrert at det finnes noen eiere i Norwegian som er villig til det, snarere tvert om, og da vil det være en ensidig risiko for staten å ta, så per i dag er det nei, sier Limi til NTB.

Arbeiderpartiet sier til NRK at de ikke støtter en spesifikk pakke til Norwegian nå, fordi det vil være konkurransevridende å gi penger til kun ett selskap.

Isteden etterlyser Ap en plan fra regjering for hvordan Norwegian, SAS og Widerøe skal overleve koronakrisa, slik at det «ikke åpnes for lavprisselskaper i det norske markedet».

SISTE NYTT

Siste meldinger