Hopp til innhold

Regjeringen med milliardhjelp til flyselskapene

Regjeringen vil redde flyselskapene med en lånegaranti på 6 milliarder kroner. – Vi har blitt hørt, sier Norwegian-sjefen.

Fly på Oslo lufthavn fra Norwegian

Norwegian har slitt økonomisk etter at koronaviruset brøt ut for fullt.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

I Stortinget i kveld la samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og næringsminister Iselin Nybø (V) frem en tiltakspakke som skal sikre flyselskapene videre drift.

Norsk luftfart er i krise som følge av virusutbruddet. SAS, Norwegian og Widerøe har alle kansellert tusenvis av avganger og permittert over 18.000 ansatte.

Tidligere i dag ble det kjent at staten går inn og gir Widerøe 40 millioner kroner i måneden for å opprettholde tilbudet i distriktene.

I kveld ble det klart at regjeringen vil stille lånegarantier på seks milliarder kroner til flyselskaper med norsk driftstillatelse.

  • Norwegian kan få tilgang på 3 milliarder
  • SAS 1,5 milliarder
  • Øvrige selskaper 1,5 milliarder kroner

Lånegarantiene kommer med en rekke betingelser til selskapene.

Blant annet kreves det at selskapene hadde en egenkapitalandel på minst 8 prosent ved slutten av siste kvartal.. 10 prosent av lånet må finansieres av banker eller andre kommersielle motparter.

Norwegians garanti er delt inn i tre faser:

  • I første fase får de en garanti på 300 millioner kroner, uten andre betingelser enn at de finner noen andre som kan finansiere de 10 siste prosentene av lånet.
  • I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.
  • I tredje fase stilles det krav til at Norwegian skal kunne klare å øke egenkapitalen sin.

Kun SAS og Widerøe tilfredsstiller egenkapitalkravet.

– Det er vanskelige tider for flybransjen, men vi mener dette er pakke som skal gjøre det lettere å komme seg gjennom en krevende tid, sier Nybø.

Norwegian: Vil gjøre alt i vår makt

Norwegians konsernsjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen møtte pressen på Fornebu klokken 21.

– Vi synes det er veldig positivt at norske myndigheter kommer med en tiltakspakke for luftfarten i Norge. Vi har vært knalltydelige på at vi trenger likviditet og at vi trenger det hurtig. Vi er veldig takknemlig for at det vi nå har fått tilbud om, sier Schram.

SE VIDEO: NRKs økonomikommentator Cecilie Langum Becker om regjeringens tiltakspakke.

Schram sier han ikke vil kommentere betingelsene som følger pakka, men sier han og ledelsen vil gjøre alt i sin makt for å oppfylle dem.

– Vi vil snu oss rundt og begynne på dette i morgen.

De tre milliardene skal holde selskapet på vingene fram til juni.

– Jeg tror alle er innstilt på at kommer vi dit, og dette fortsetter, så må vi ha ny dialog, sier Schram.

– Vi har vært tydelige på hva vi har trengt og vi har blitt hørt. Så får vi se hva som skjer etter juni.

Han sier planen for selskapet er å bygge et nytt og sterkere Norwegian.

– Det er viktig å understreke at vi lå an til tidenes beste sommer og positivt resultat for 2020 før denne krisen inntraff, sier Norwegian-sjefen.

Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS gir stortingspolitikerne honnør for å ta flybransjens krevende situasjon på alvor.

– Lånegarantien er et konstruktivt forslag som gir SAS et pusterom i en utfordrende situasjon, skriver i Wist en pressemelding.

Vil sikre minimumstilbud i Norge

Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier at regjeringen vil sikre et minimumstilbud for luftfarten i Norge.

– Der er vi villig til å gå inn og dekke merkostnaden for å opprettholde det tilbudet, sier Hareide.

– Det er våre fagfolk i Avinor som har lagt til grunn en struktur som sikrer at vi har et minimums rutetilbud i Norge

Hareide sier at flere av de andre økonomiske tiltakene regjeringen har kommet med også vil komme luftfarten til gode. Dette dreier seg om fjerning av flere avgifter, reduert moms på transporttjenester, kutt i arbeidsgiveravgiften og endring av permisjonsregelverket.

– Det vi ønsker er på kort sikt å få et rutetilbud i vårt eget land. Vi ønsker også å sikre at de mange nordmenn som ønsker å komme hjem skal få den muligheten. Det er også mange turister i vårt eget land som ønsker å komme seg hjem. De ønsker vi også å ivareta.

Håper pakken vil være tilstrekkelig

Fagforeningen Parat sier til NRK at de er glade for at regjeringen har kastet seg rundt og lagt fram en mulig løsning.

– Vi er veldig glade for at de har kommet så raskt på banen med en tiltakspakke etter vårt møte med samferdselsministeren og næringsministeren i går, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen.

– Vi håper at denne tiltakspakken vil være tilstrekkelig i en startfase.

Tiltakspakken for luftfarten er en veldig god start. Men det stilles tøffe krav til Norwegian, sier direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart til NTB.

– Det er en pakke på det nivået som er rimelig å forvente, sier Lothe.

Leder i Norsk Flygerforbund Yngve Carlsen mener tiltakspakken er konkret, stiller krav til næringen og omtaler den som et skritt i riktig retning;

– Vi vet ikke lenge hvor krisen vil vare. Avhengig av at det drar ut over tre måneder, må regjeringen være forberedt på å bidra med mer, sier Carlsen.

MDG: Kunstig åndedrett

Lånegarantien flyselskapene kom i stand etter at regjeringspartiene Høyre, Venstre og KrF kom til enighet med Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Frp. SV stiller seg derimot skeptisk til ordningen.

– Vi kan ikke uten videre gi tilskudd til bransjen. Dette er garantier som kan forsvinne like fort som dugg i solen, sier sier SVs næringspolitiske talsperson, Torgeir Knag Fylkesnes til TV 2.

Han mener det spesielt er stor usikkerhet knyttet til Norwegian, som allerede før koronakrisen var rammet av stor gjeld. Dessuten er han bekymret for signalet det sender til andre bransjer.

– Vi må huske at det er ikke bare flybransjen som sliter. Da er vi usikre på om slike lånegarantier er rette vei å gå, sier Fylkesnes.

Nasjonal talsperson Arild Hermstad for Miljøpartiet De Grønne tror at koronakrisen uansett blir «dødsstøtet» for Norwegians forretningsstrategi.

– Denne krisepakken endrer ikke på det. Det er som å sette dem på kunstig åndedrett med fellesskapets penger. Norwegian har vært nær å gå konkurs den siste tiden, og er nødt til å komme opp på samme nivå som før for å ha en lønnsom drift. Det tror jeg ikke er realistisk, sier han.

Hermstad mener det er viktig å ta vare på kortbanenettet i Norge, men understreker at markedet kan se veldig annerledes ut etter krisen, fordi reisevanene vil endre seg.

AKTUELT NÅ