Førde betegner dette som en trist dag, og han er sjokkert over opplysningene om at andrepiloten styrtet Germanwings-flyet inn i de franske alpene med vilje.
– Jeg er lei meg på vegne av bransjen. Det er uforståelig at noen piloter kan gjøre noe sånt. Vi må huske at dette er et enkeltindivid, og det er alltid vanskelig å gardere seg mot hva enkeltindivider kan gjøre. Men jeg er sjokkert, overrasket og lei meg, sier Førde til NRK.
- Les også:
– Hadde hyppigere legekontroller før
Han opplyser at flygernes helsekontroller er blitt sjeldnere enn før, og det er verken psykologer eller psykiatere involvert.
– Vi hadde hyppigere legekontroller tidligere enn vi har i dag. Det er spesialutdannede flyleger som undersøker flygerne, men de er jo ikke psykologer. Det blir som en omfattende helsesjekk, og så blir det opp til flylegen å danne seg et bilde om vedkommende er stabil og i den formen han skal være, sier Førde.
– Også når det gjelder opptaksprosesser var nok de mer omfattende tidligere med en del psykologiske vurderinger i forkant av at man kunne påbegynne utdannelsen. Meg bekjent er det kun Forsvaret som har den type undersøkelser nå, legger han til.
– Burde det bli en endring, slik at også flygeres mentale helse sjekkes spesielt?
– Det er for tidlig å si noe om, men det er klart at spørsmålet blir aktualisert etter dette. Det er ikke alle som er skapt og satt sammen for å kunne utføre denne jobben, sier Førde.
Plikter å rapportere
Ifølge Luftfartstilsynet får ikke piloter som har forsøkt å ta sitt eget liv, godkjent helseattest. De mister dermed flysertifikatet.
– Ellers er det alltid slik at flyselskapene har et ansvar for å fange opp bekymringsmeldinger og vurdere dem løpende. Alle som reagerer på noe som kan påvirke sikkerheten, plikter å rapportere om dette, sier Trond-Eirik Strand, seksjonsleder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet, til NTB.
Petter Førde minner om at også flygerne selv har et krav om å si fra hvis de ikke føler seg skikket til å fly en dag.
– Man kan gå gjennom forskjellige kriser. Hvis vi føler at vi er litt i ubalanse, er vi lovpålagt å si fra til selskapet om at vi ikke er skikket til å fly. Det er et krav vi har, vi kan ikke gå på jobb hvis vi ikke føler at vi er skikket til å fly den dagen.