Hopp til innhold

Piloters psykiske tilstand sjekkes ikke

Norske piloter må inn til helsesjekk minst en gang i året for å beholde flysertifikatet, men de behøver ikke bli undersøkt av psykolog eller psykiater. – Det er klart det spørsmålet blir aktualisert nå, sier Petter Førde, leder i Norsk Flygerforbund.

Flykaptein og annenflyver i cockpit

– IKKE FOR ALLE: – Ikke alle er satt sammen på en slik måte at de kan utføre denne jobben, sier Petter Førde, leder i Norsk Flygerforbund. Likevel sjekkes ikke piloters psykiske helse spesielt, og psykologiske vurderinger er ikke lenger en del av opptaksprosessen til utdannelsen.

Foto: Colourbox

Førde betegner dette som en trist dag, og han er sjokkert over opplysningene om at andrepiloten styrtet Germanwings-flyet inn i de franske alpene med vilje.

– Jeg er lei meg på vegne av bransjen. Det er uforståelig at noen piloter kan gjøre noe sånt. Vi må huske at dette er et enkeltindivid, og det er alltid vanskelig å gardere seg mot hva enkeltindivider kan gjøre. Men jeg er sjokkert, overrasket og lei meg, sier Førde til NRK.

– Hadde hyppigere legekontroller før

Han opplyser at flygernes helsekontroller er blitt sjeldnere enn før, og det er verken psykologer eller psykiatere involvert.

– Vi hadde hyppigere legekontroller tidligere enn vi har i dag. Det er spesialutdannede flyleger som undersøker flygerne, men de er jo ikke psykologer. Det blir som en omfattende helsesjekk, og så blir det opp til flylegen å danne seg et bilde om vedkommende er stabil og i den formen han skal være, sier Førde.

– Også når det gjelder opptaksprosesser var nok de mer omfattende tidligere med en del psykologiske vurderinger i forkant av at man kunne påbegynne utdannelsen. Meg bekjent er det kun Forsvaret som har den type undersøkelser nå, legger han til.

Burde det bli en endring, slik at også flygeres mentale helse sjekkes spesielt?

– Det er for tidlig å si noe om, men det er klart at spørsmålet blir aktualisert etter dette. Det er ikke alle som er skapt og satt sammen for å kunne utføre denne jobben, sier Førde.

Plikter å rapportere

Ifølge Luftfartstilsynet får ikke piloter som har forsøkt å ta sitt eget liv, godkjent helseattest. De mister dermed flysertifikatet.

– Ellers er det alltid slik at flyselskapene har et ansvar for å fange opp bekymringsmeldinger og vurdere dem løpende. Alle som reagerer på noe som kan påvirke sikkerheten, plikter å rapportere om dette, sier Trond-Eirik Strand, seksjonsleder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet, til NTB.

Petter Førde minner om at også flygerne selv har et krav om å si fra hvis de ikke føler seg skikket til å fly en dag.

– Man kan gå gjennom forskjellige kriser. Hvis vi føler at vi er litt i ubalanse, er vi lovpålagt å si fra til selskapet om at vi ikke er skikket til å fly. Det er et krav vi har, vi kan ikke gå på jobb hvis vi ikke føler at vi er skikket til å fly den dagen.

Fly og blomster er lagt ned sammen med et Germanwings-modellfly

BLOMSTER OG LYS: Til sammen 150 mennesker mistet livet da andrepiloten styrte Germanwings-flyet inn i fjellveggen i de franske alper tirsdag. På flyplassen i tyske Köln har noen satt et Germanwings-modellfly sammen med blomster og lys.

Foto: WOLFGANG RATTAY / Reuters

AKTUELT NÅ