Lærlingene Sol Vilde Nordmeland og Trine-Lise Antonsen skrur på en motor tilhørende et Widerøe-fly i Bodø.
– Planen er å få tilbud om fast jobb, og så ta fagprøven. Det er et halvt år til. Dette er utfordrende arbeid, men det er veldig mye lærdom i det, sier Antonsen.
Men etter 14. februar må alle som skal jobbe enten på bakken og i luften, gjennomgå en evaluering før de får lov til å bli ansatt. Det inkluderer de to lærlingene.
Dette for å forsikre om at de er mentalt skikket til å gjøre jobben de er satt til.
– Det er i hovedsak for at man skal sikre at de som har utfordringer eller er mentalt ustabil ikke får tilgang til en cockpit, sier flyoperativ inspektør, Nanna Hermann Vik, i Luftfartstilsynet.
Dødsulykke la grunnlaget
I 2015 skjedde det ufattelige i Frankrike.
Andrepilot Andreas Lubitz i det tyske flyselskapet Germanwings, styrtet trolig flyet sitt med vilje i Alpene.
Han tok med seg 149 menneskeliv i døden.
Det viste seg i ettertid at Lubitz var dypt forstyrret og gikk på antidepressiver. Han skulle egentlig aldri ha vært på jobb.
Piloter og bakkemannskap skal nå testes før ansettelse, både innen rus, men også psykisk helse. Men det er ikke en enkel oppgave.
– Nei, og det er klart at det er en utfordring, spesielt i forkant av et arbeidsforhold. Men der har psykologene metoder for å gjøre det på en god måte, sier Vik.
– Hatt fokuset hele tiden
Men hva syns Widerøe selv om at det kommer et nytt internasjonalt regelverk?
– Dette er vi veldig vant til å jobbe innenfor, for det gjør vi hver dag. Når det kommer forskrifter som regulerer sikkerheten, så vi er veldig positiv til det, sier Tove Pettersen, HR-direktør i Widerøe.
Pettersens inntrykk er at alle endringer som fører med seg økt sikkerhet, mottas positivt blant de ansatte. Det gjelder også denne nye endringen.
– Sikkerhetsarbeidet er også et forebyggende arbeid som kan gjøre oss enda sikrere i lufta. Det er vårt øverste prioriteringsnivå, og at dette nå også gjelder for bakkepersonell, det er bare positivt, sier hun.
Widerøe har også kommet regelverket i forkjøpet når det gjelder den såkalte kollegastøtteordningen.
– Ordningen har vært hos oss i alle år etter ulykken i 2015. Tidligere var det de ansatte selv som drev den, men nå skal vi som selskap ta over. Det er hovedforskjellen, sier hun og avslutter:
– Det er et veldig vanskelig tema med psykisk helse. Men å tørre å snakke om det og drive med forebyggende arbeid, er med å bidra til at vi har det på agendaen til enhver tid.