– Vi forandrer prosedyrene våre i dette minutt, slik at det til enhver tid skal være to personer i cockpit, sier flygesjef i Norwegian Air Norway AS, Gudmund Taraldsen, til NRK.
Frem til nå har en av flygerne kunnet forlate førerkabinen en kort stund, uten at vedkommende er blitt erstattet. I de tilfellene hvor det er to flygere, har dermed en sittet alene igjen inne i cockpit.
Slik skal det ikke være lenger.
– Nå skal det være slik at det til enhver tid må være to besetningsmedlemmer inne i cockpit. Dersom en av flygerne går ut, må en fra kabinbesetningen være i cockpit den tiden den ene flygeren er ute. Vi legger oss dermed på linje med det amerikanske regelverket, sier Taraldsen.
– Vi gjør dette med tanke på sikkerheten til både passasjerene og flygerne.
NRK er kjent med at Norwegian ved tre av fem uanmeldte tilsyn har fått anmerkning for brudd på sikkerhetsrutinene i forbindelse med åpning og lukking av cockpitdøren.
Umiddelbar virkning
Det europeiske regelverket setter ingen krav til at det må være flere enn én person i cockpit hele tiden.
Dermed er det opp til de enkelte flyselskapene å definere sine egne rutiner.
Taraldsen legger ikke skjul på at regelendringen i Norwegian er fremskyndet som følge at flystyrten i de franske alpene tirsdag.
Franske påtalemyndigheter opplyser i dag at de mener andreflygeren med vilje styrtet Germanwings-flyet. Det skjedde etter at han hadde låst den andre flygeren ute av cockpiten.
– Vi skal ikke legge skjul på at dette har forsterket vårt syn på regelendringen, sier Taraldsen.
– Vi har imidlertid snakket om forskjellene mellom europeisk og amerikansk regelverk lenge, så vi har hatt det på blokka en stund.
Norwegian ønsker at regelendringen skal tre i kraft med umiddelbart virkning, men må først få godkjennelse av Luftfartstilsynet.
SAS vil ikke gå i detalj om sine rutiner, men opplyser at det gjøres en avtale med purser dersom en av flygerne forlater cockpit.