– Det er riktig at vi ikke har en slik test, men dette kan kanskje bli et resultat avhengig av hvordan denne debatten utvikler seg. Kanskje kan dette også bli et myndighetskrav, sier flygeleder Gudmund Taraldsen i Norwegian Air til TV 2.
Han mener at det tidligere ble lagt mer vekt på testing av flygernes mentale helse ved at det ble utført psykologiske tester.
– Dette synes jeg godt kan debatteres igjen på bakgrunn av hva som har skjedd, sier han om Germanwings-flygeren Andreas Lubitz som drepte 149 mennesker i Alpene.
- Les også:
SAS vurderer
SAS opplyser at selskapet baserer sitt sikkerhetsarbeid på erfaring fra flyulykker og flyhendelser.
– SAS vurderer på egne vegne rutiner og standarder, lytter til anbefalinger, og gjør endringer basert på myndighetenes pålegg om at slike vil komme, sier Johansen.
Luftfartstilsynet opplyser at psykologiske tester før ansettelse kan være ett av flere nyttige tiltak for å unngå at flygere med psykiske problemer setter seg bak spakene.
- Les også:
Innkaller Luftfartstilsynet til møte
Samtidig melder VG at regjeringen etter påske innkaller Luftfartstilsynet til et møte i kjølvannet av Germanwings-flykrasjet.
Flere av politikerne i transportkomiteen på Stortinget, samt den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet, er svært tilbakeholdne med å uttale seg om flysikkerhet på bakgrunn av flystyrten i Alpene, men statssekretær Bård Hoksrud (Frp) opplyser til VG at departementet etter påske skal innkalle Luftfartstilsynet til et møte.
Stortingspolitiker Åse Michaelsen (Frp) er saksordfører i luftfartssaker. Hun mener flygernes fastleger må involveres mer aktivt for å luke ut uegnede flygere.
– Det bør vurderes en ordning der pilotenes fastleger får en skjerpet meldeplikt til flyselskapenes legetjenester dersom de får kjennskap til noe som kan innvirke på pilotenes egnethet. Nå er mitt inntrykk at legenes taushetsplikt hindrer dette og at det ikke skjer i praksis, sier Michaelsen til avisen.
- Les også:
Skal utløse varsling
Etter loven er norske leger forpliktet til å oppfordre en flyger til å levere inn sertifikatet dersom vedkommende ikke oppfyller kravene som stilles. Legene er også etter helsepersonelloven forpliktet til å varsle luftfartsmyndighetene dersom de behandler en flyger med en sykdom som ser ut til å bli langvarig.
– Det skjer av og til, men det er nok mange tilfeller som ikke blir rapportert. Det er vel fordi at denne plikten ikke er godt nok kjent for helsepersonell generelt, sier sjeflege Trond-Eirik Strand i Luftfartstilsynet.