Torsdag ettermiddag bekreftet Lufthansa at andrepiloten Andreas Lubitz med vilje styrtet flyet med 150 mennesker om bord.
Å helgardere seg mot noe slikt er umulig, mener leder for Norsk Flygerforbund, Petter Førde.
– Det er nesten umulig å gardere seg mot enkeltindivider som gjør den type handlinger. Noen garantier kan vi selvfølgelig ikke gi. Jeg har ikke noe svar på hvordan man kan hindre dette, sier han.
– Kunne dette ha skjedd på norske flyvninger?
– Ja, det kunne det ha gjort.
– Rutineendring ingen «quick fix»
Etter flystyrten har Norwegian gått ut med at de vil endre sine rutiner: De vil at to personer skal være i cock pit til enhver tid, og ikke at en pilot kan sitte igjen, mens den andre er på toalettet.
Men så enkelt er det ikke, ifølge Førde.
– Det er udelt positivt å endre rutiner for å hindre at noe sånt skal skje. Men det er ikke opp til hvert enkelt selskap, det er luftfartstilsynet som skal godkjenne de rutinene. Det er nok ikke gjort i en håndvending, sier han.
– Bransjen må jobbe sammen for å finne noen gode løsninger. Jeg har ikke tro på noen quick fix, som har kommet frem, sier Førde videre.
- Les også:
– Må kunne stole på piloten
Norwegian-pilot og tidligere fotballspiller Harald Martin Brattbakk sier at det må være en udiskutabel forutsetning at de to som sitter i cock pit er til å stole på.
– Det er piloten som har makten over flyet, da må man forutsette at piloten har gode hensikter.
Han synes det er positivt at Norwegian har kommet med en umiddelbar reaksjon, etter flystyrten.
– Det er klart at det kommer tiltak etter en slik ulykke. Det er med bakgrunn i tidligere ulykker i flybransjen at man har kommet med forbedring av rutiner, sier Brattbakk.