I november 2013 ble Risavika havn ved Stavanger sentrum for en omfattende nasjonal konflikt om hvem som kan jobbe i norske havner og hvor de skal være organiserte.
- Sjøfolk på filippinsk lønn skal ikke kunne utføre losse- og lastearbeid på norske havner. Tariffavtalene er vårt vern mot sosial dumping, sier Lars M. Johnsen, forbundsleder i Transportarbeiderforbundet.
Foto: Vegard Holm, LO MediaKonflikten spredte seg til andre havner og utløste streiker og sympatiaksjoner.
Og den er ennå uløst.
Ved noen havner har arbeiderne vært i konflikt i 2,5 år, mens pengene renner ut av Transportarbeiderforbundets kasse.
I følge nettstedet Fri Fagbevegelse, hadde forbundet ved årsskifte brukt 21 millioner kroner på konflikten. 60 personer mottar streikebidrag fra forbundet.
I dag feller EFTA-domstolen dom i den betente havnekonflikten.
- LES OGSÅ:
– Ikke gått ut over kampmoralen
Forbundsleder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet sier de vil fortsette aksjonene, uansett hva EFTA-domstolen bestemmer.
– Dommen vil ikke ha noen umiddelbar innvirkning på det, sier han.
– Men hva synes medlemmene dine om å gå to og et halvt år uten å jobbe?
– Det er klart at de ikke synes det er noe ålreit. Men det har ikke gått ut over kampmoralen, sier han.
- Dommen i EFTA-domstolen vil kunne få betydning for havnemonopolene i flere europeiske land, mener Nicolay Skarning, som er advokat i Kvale representerer det danske rederiet Holship.
Foto: Privat100 års havnemonopol kan være slutt, og alle havnekonfliktene må avsluttes, dersom EFTA-domstolen setter tariffavtalene til side, sier advokat Nicolay Skarning til NRK.
Det vil trolig bli en spesiell situasjon dersom to NTF/LO-tariffavtaler blir erklært ulovlige et par uker før lønnsforhandlingene på de samme avtalene starter opp.
Skarning representerer danske Holship i konflikten med Norsk Transportarbeiderforbund.
Transportarbeiderforbundet har tidligere vunnet saken både i tingretten og i lagretten.
- LES OGSÅ:
Krever fortsatt fortrinnsrett til lossing- og lasting
Kravet fra Transportarbeiderforbundet er at Holship må slutte seg til rammeavtalen for losse- og lastearbeidere.
– Det vi kommer til å holde fast ved, er det som er grunnlaget for disse tariffavtalene i Norge, og det er fortrinnsretten til losse- og lastearbeid, sier Johnsen.
Det er behov for stadig færre havnearbeidere og selskapene som driver havnevirksomhet vil gjerne benytte egne ansatte.
Den langvarige konflikten tærer på, innrømmer Johnsen, selv et tap i EFTA er ikke nok til å starte ny dialog med arbeidsgivere.
I stedet vil de vente på en avgjørelse i Norsk Høyesterett.