Hopp til innhold

Fritt fram å frakte miljøgift til Norge

Skip kan frakte farlige miljøgifter til landet uten å bli oppdaget. Avfall på skip blir ikke fysisk kontrollert.

Min båt er lastet med...

Det blir ikke tatt fysiske prøver av lasten om bord på tankskipene som frakter avfall som kan være tikkende miljøbomber.

– Vi mener at det har tatt altfor lang tid, og at man nå må få på plass et system for å få kontroller om bord, slik at man kan forebygge ulykker, sier leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.

Leverte ulovlig avfall

24. mai 2007 eksploderte to store tanker på Vest Tank sitt tankanlegg i Sløvåg i Sogn og Fjordane. Fire andre tanker brant også opp i etter eksplosjonen.

Etter eksplosjonen fant NRK ut at verdens tredje største uavhengige oljeforhandler, Trafigura har levert ulovlig avfall til Vest Tank.

Dette avfallet er identisk med avfall de leverte til Elfenbenskysten, som mistenkes å ha ført til at 100.000 mennesker ble syke og 12 døde.

Se video:

Video nsps_upload_2009_9_18_8_56_6_1935.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Dette er miljøkriminalitet

Trafigura hevder at avfallet som ble levert til Elfenbenskysten ikke var farlig. Det samme hevder de med avfallet i Sløvåg.

– Helt ufattelig

I Sløvåg reagerte folk med vantro da dette ble kjent.

– Jeg reagerer med forferdelse over at noe slikt kan skje i et kontrollert og ordentlig samfunn som Norge. Det er helt ufattelig å forstå, sier nabo til tankanlegget, Gjermund Halsvik.

Han mener Norge har en alt for naiv tilnærming til hva som kommer inn til norske havner.

– Det er altfor dårlig kontroll og oppfølging, mener han.

Blir ikke tatt fysiske prøver

Etter at det ble kjent at Trafigura kan ha importert ulovlig avfall til Norge, har Statens forurensingstilsyn (SFT) økt antallet miljøtilsyn.

Ellen Hambro

Direktør i SFT Ellen Hambro erkjenner at kontrollrutinene i norsk farvann må bli bedre.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Men det blir fortsatt ikke tatt fysiske prøver av lasten om bord på tankskipene, som frakter avfall som kan være tikkende miljøbomber.

SFT erkjenner at kontrollrutinene i norsk farvann må bli bedre. Derfor har de inngått samarbeid med Kystverket, Sjøfarsdirektoratet, Tollvesenet, og Direktoratet for samfunnstrygghet og beredskap.

- Vi håper at vi ut fra dette skal få rutiner som gjør at det blir en styrket fysisk kontroll, direktør i SFT Ellen Hambro.

Kan bli vanskelig

Haltbrekken i Naturvernforbundet har tro på dette samarbeidet.

– Jeg tror det er viktig med bedre koordinering mellom de statlige myndighetene, sier han.

Men bedre rutiner til tross, det er ikke sikkert at det kommer til å bli kontroller av skipslastene i framtiden.

– Her kan vi støte på noen internasjonale rettslige hindringer. Som for eksempel hvilken adgang vi har til å gå om bord i utenlandske skip, og hvilken adgang de andre av de norske myndighetene har i forhold til dette, sier Ellen Hambro.

AKTUELT NÅ