– Vi mener at det har tatt altfor lang tid, og at man nå må få på plass et system for å få kontroller om bord, slik at man kan forebygge ulykker, sier leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.
Leverte ulovlig avfall
24. mai 2007
på Vest Tank sitt tankanlegg i Sløvåg i Sogn og Fjordane. Fire andre tanker brant også opp i etter eksplosjonen.- Les også:
Etter eksplosjonen fant NRK ut at verdens tredje største uavhengige oljeforhandler, Trafigura
til Vest Tank.Dette avfallet er identisk med avfall de leverte til Elfenbenskysten, som mistenkes å ha ført til at 100.000 mennesker ble syke og 12 døde.
Se video:
Trafigura hevder at avfallet som ble levert til Elfenbenskysten ikke var farlig. Det samme hevder de med avfallet i Sløvåg.
- Les også:
– Helt ufattelig
I Sløvåg reagerte folk med vantro da dette ble kjent.
– Jeg reagerer med forferdelse over at noe slikt kan skje i et kontrollert og ordentlig samfunn som Norge. Det er helt ufattelig å forstå, sier nabo til tankanlegget, Gjermund Halsvik.
Han mener Norge har en alt for naiv tilnærming til hva som kommer inn til norske havner.
– Det er altfor dårlig kontroll og oppfølging, mener han.
- Les også:
Blir ikke tatt fysiske prøver
Etter at det ble kjent at Trafigura kan ha importert ulovlig avfall til Norge, har Statens forurensingstilsyn (SFT) økt antallet miljøtilsyn.
Men det blir fortsatt ikke tatt fysiske prøver av lasten om bord på tankskipene, som frakter avfall som kan være tikkende miljøbomber.
SFT erkjenner at kontrollrutinene i norsk farvann må bli bedre. Derfor har de inngått samarbeid med Kystverket, Sjøfarsdirektoratet, Tollvesenet, og Direktoratet for samfunnstrygghet og beredskap.
- Vi håper at vi ut fra dette skal få rutiner som gjør at det blir en styrket fysisk kontroll, direktør i SFT Ellen Hambro.
Kan bli vanskelig
Haltbrekken i Naturvernforbundet har tro på dette samarbeidet.
– Jeg tror det er viktig med bedre koordinering mellom de statlige myndighetene, sier han.
Men bedre rutiner til tross, det er ikke sikkert at det kommer til å bli kontroller av skipslastene i framtiden.
– Her kan vi støte på noen internasjonale rettslige hindringer. Som for eksempel hvilken adgang vi har til å gå om bord i utenlandske skip, og hvilken adgang de andre av de norske myndighetene har i forhold til dette, sier Ellen Hambro.