Venstre har gått høyt ut på banen og truet med å snu ryggen til et budsjettforslag som ikke ivaretar det grønne skiftet. Samtidig har ikke partiet sagt noe konkret om hvor smertegrensen går.
Som en tilnærming, har Dagbladet bedt to eksperter se på tiltakene som ligger i Venstres alternative budsjett for 2016, og konklusjonen er at det ikke monner.
For svakt
– Basert på lista til Venstre, så er dette selvsagt for svakt. Generelt er Norges klimamål svært ambisiøse, og det må kraftig lut til for å klare det. Sånn sett er ikke politikerne i nærheten, sier seniorforsker Borgar Aamaas ved Cicero.
Ett eksempel han trekker fram er å øke drivstoffavgiften med 50 øre.
– I virkeligheten må selve bensinprisen dobles for å få en betydelig effekt, forklarer Aamaas.
Seniorforsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt sier tiltakene går i riktig retning, men at det som ligger på bordet så langt, ikke løser Norges klimautfordringer.
25 kroner literen
Til VG sier stortingsrepresentant Rasmus Hansson for Miljøpartiet De Grønne (MDG) at regjeringen er håpløst forsinket i arbeidet med å skifte ut en bilpark med bensin- og dieselbiler til fordel for elbiler og biler som går på hydrogen.
Han mener drivstoffprisen må økes kraftig – i første omgang med fem kroner literen.
– Forutsetningen er at folk samtidig får reelle alternativer til bilbruk med fossilt brennstoff ved en meget rask utbygging av ladestasjoner for elbiler over hele landet og at det klargjøres for hydrogenbiler, sier Rasmus Hansson til VG.
– Folk må få beskjed om at prisen på bensin og diesel på sikt må opp mot 25 kroner literen. Dette slår forskerne fast må til for at Norge skal få ned utslippene nok til at vi følger opp klimaavtalene regjeringen har skrevet under på, sier Hansson.