Alle nye privatbiler skal bli nullutslippsbiler på ni år. Norge skal kutte utslipp med 40 prosent i sektorer som landbruk og transport. Og 40 prosent av godstrafikken skal overføres fra vei til jernbane. Dette er noen av de nye klimatiltakene EU har foreslått for Norge, når EU onsdag legger frem sin klimaplan.
Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet er fornøyd, men frykter at Norge vil bruke kreativ bokføring.
Foto: NaturvernforbundetKlima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) er storfornøyd, og det er også Naturvernforbundet.
– Dette er kjempeflott, denne dugnaden vil vi være med på. Det er klart 40 prosent er realistisk, og det er også helt nødvendig, sier generalsekretær i Naturvernforbundet, Maren Esmark.
– Så klimaministeren har gjort jobben sin?
– Jobben hans starter nå! Vi har store forventninger. Vi velger å ta han på ordet at dette vil få betydning.
Rike blant EU-land
Norge skal kutte utslippene med 40 prosent i ikke-kvotepliktig sektor, som transport og landbruk.
Tidligere har Norge kun vært med i et kvotesamarbeid der Norge kan kompensere for forurensing ved å kjøpe klimakvoter som reduserer utslipp i andre land. Den nye avtalen åpner for kutt i sektorer utenfor dette samarbeidet.
Det europeiske målet er 30 prosent, ti prosent lavere enn det Norge skal kutte. Ifølge klimaministeren er det fordi velstående land skal stå for høyere klimaforpliktelser enn andre.
– Vi vil bli likebehandlet med EU-landene, og ha et mål som reflekterer hvor velstående vi er. Det er BNP per innbygger som legger det målet til grunn, sier Vidar Helgesen til NRK.
Norge skal fremover rapportere årlig om utslippsbudsjettet til EU.
– Hvis vi ikke når målet får vi ekstra kuttforpliktelser på toppen av de vi allerede har, sier Helgesen.
Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) får ros for avtalen med EU.
Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix– Ta grep
Ifølge Naturvernforbundet er det tre tiltak ministeren kan gjøre allerede nå, om han vil bevise at han mener alvor.
– Han må tørre å ta de neste grepene allerede nå. Hvorfor tillater han dyrking av myr, som er et skrekkeksempel på klimautslipp. En enkel torsproduksjon kan alene tilsvare like mye utslipp som 150 000 biler. Utvidelsen av motorveien E-18 fra Asker til Oslo bør skrinlegges, og flyplassene vi har i dag bør ikke utvides, sier Esmark.
Hun er også redd for at Norge skal utnytte smutthullene EUs kvotesystem åpner for.
– Vi er redd for at Norge vil bruke kreativ bokføring, sier Estmark og viser til EUs kvotehandel.
– Jeg er skuffet over at EU tillater salg av gamle klimakvoter som bedrifter sitter med på grunn av lavere produksjon under finanskrisen.