NRK Meny
Normal

Sp langer ut mot grønt skatteskifte

Senterpartiet har ingen tro på at et grønt skatteskifte kan løse klimaproblemene. Ifølge Marit Arnstad kan tiltak som dyrere drivstoff ødelegge troverdigheten til klimapolitikken.

SP tviler på grønt skatteskifte

DEBATT: – Det er ikke ladestasjoner på Finnmarksvidda, sier Marit Arnstad (Sp) i debatt med Venstres Ola Elvestuen på Dagsnytt 18 torsdag.

– Det kan ha en betydelig slagside sosialt, og det kan også være geografisk urettferdig, sier den parlamentariske lederen i Sp til Dagsnytt 18.

Arnstad har sett seg mektig lei på at debatten om hvordan Norge skal redusere klimautslippene nå først og fremst handler om det som kalles det grønne skatteskiftet.

Venstre-krav

I nyhetsdatabasen Retriever ligger det fattige fem artikler om «det grønne skatteskiftet» før 2013. Bare så langt i år er tallet oppe i 88.

Årsaken er i stor grad at regjeringen, etter press fra Venstre, har forpliktet seg til en avgifts- og skatteomlegging som skal gi betydelige reduksjoner i klimautslippene.

I mange år har Venstre snakket seg varme om behovet for å legge om skattene slik at det blir dyrere å forurense og billigere å velge miljøvennlig. Nå har de også fått regjeringspartiet Frp med på prinsippet om at forurenser skal betale.

Marit Arnstad (Sp)

SKEPTISK: – Det er ikke skatt og avgift som kommer til å bidra til de store kuttene i klimagassutslippene, men overganger i næringslivet, sier Arnstad.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Til nå har den politiske debatten stort sett går på hvordan det grønne skiftet skal se ut, hvilke avgifter som skal opp, og hvor mye.

Få har stilt spørsmål om en omlegging av skattene er det som skal til. Men det gjør altså Senterpartiet nå.

– Vi må passe oss for et ensidig blikk skatte- og avgiftssystemet, slik at vi ikke hindrer utviklingen av nye næringer, sier Arnstad.

Sp: – Tåkelegging

Ifølge Venstre-nestleder Ola Elvestuen er et grønt skatteskifte nettopp det som trengs for å gi næringslivet incentiver til å utvikle miljøvennlige løsninger.

– Vi skal ha høyere avgifter på det vi skal ha mindre av, som er forurensning og CO2-utslipp. De må til for å nå de internasjonale forpliktelsene.

Ola Elvestuen

MÅ TIL: – Utslippene skal ned med 40 prosent innen 2030, og vi må bruke økonomiske incentiver for å nå målet, sier Elvestuen.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Elvestuen sier nøkkelordet her er «skifte»: Samtidig som det blir dyrere å forurense skal folks inntekt og næringslivet skattes mildere. Ifølge Venstre trenger ikke det totale skattetrykket økes, selv om enkelte ting blir dyrere.

Men Arnstad er ikke overbevist.

– Det blir ofte en tåkelegging, sier hun og viser til at avgiften på for eksempel drivstoff blir den samme uavhengig av om du bor på Finnmarksvidda uten kollektivtilbud eller tre minutter unna T-banen i Oslo.

– Folk vil gjerne vite hva det betyr for dem, og hvis de ikke får vite det, så svekkes legitimiteten til klimapolitikken. Det er det jeg frykter at Venstre og Frp i fellesskap er i ferd med å gjøre, når de nå har reist sammen på studietur til Canada .

Men fra forskerhold møter Arnstads protester motstand.

Ifølge Knut Einar Rosendahl, professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, er grønne skatter mer effektive enn subsidier.

– Grønne skatter gir bedrifter og individer incentiver til å redusere utslipp langs alle dimensjoner, mens subsidier gjerne peker på konkrete løsninger som da kan utelukke andre måter å redusere utslippene på, sier han.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger