Hopp til innhold

Forhandlingsmøte utsatt – KrF og Venstre krever nytt tilbud fra regjeringen

STATSMINISTERBOLIGEN (NRK): Etter det NRK forstår forsøker Erna Solberg å få både regjeringspartner Frp og støttepartiet Venstre til å forlate sine absolutte krav i den fastlåste striden om bilpakken.

Per Sandberg forlater budsjettmøtet

OPTIMIST: Per Sandberg dro tidlig fra møtet i statsministerboligen for å være gjest i NRKs Dagsnytt 18. – Jeg har tro på at det endrer seg til jul, sa han til pressen.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

NRK fikk først opplyst at det skulle holdes et tredje budsjettmøte med alle fire partiledere klokken 16.30 i dag.

Slik ble det ikke.

I stedet var det kun Frp-leder og finansminister Siv Jensen og Høyre-leder og statsminister Erna Solberg og deres nestledere og rådgivere som deltok i det nesten fire timer lange møtet i statsministerboligen bak slottet i Oslo mandag kveld.

Fire på krav

Etter det NRK forstår nekter Venstre og KrF å møtes til nye forhandlinger før det kommer et nytt, konkret tilbud fra regjeringspartiene. En kilde sier til NRK at det ikke er noe vits i å møtes dersom partene kun gjentar kjente standpunkter.

Fram til nå har striden om det grønne skatteskiftet ført til stillstand i forhandlingene.

Ifølge kilder tett på prosessen forsøker Erna Solberg å overbevise regjeringspartner Frp om å godta endringer i bilpakken, der høyere drivstoffavgifter kompenseres med lettelser som gjør at bilistene samlet sett kommer ut i pluss. Samtidig jobber Høyre for at også Venstre skal fire på sine krav.

Fastlåste forhandlinger

H og Frp avklarer nå et neste tilbud til sentrum. Ikke sikkert neste firepartimøte blir i dag. V

INNSPURT: Finansminister Siv Jensen vet ennå ikke om støttepartiene kan stille seg bak budsjettet. Her ankommer hun statsministerboligen mandag ettermiddag.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Heller ikke går var det noen møter mellom de fire partilederne. Grunnen var blant annet at Høyre, Frp og KrF trengte tid til å studere forslaget Venstre kom med i helgen.

Men forslaget, der de flytter på over seks milliarder kroner, blir avvist av både regjeringspartiene og KrF.

Selv om Venstre-forslaget ikke griper direkte inn i regjeringens bilpakke, mener regjeringspartiene at den indirekte øker drivstoffprisene ved pumpene fordi Venstre vil ha en flat Co₂-avgift.

Regjeringspartiene, med Frp i spissen, har så langt nektet å gå med på noe som øker drivstoffavgiftene mer enn det de allerede har foreslått.

Kravliste fra KrF

Men for at Venstre skal kunne godta bilpakken, må de har noe i retur som de mener fører til betydelige kutt i klimagassutslippene allerede fra neste år. Både Venstre og KrF mener regjeringens forslag i statsbudsjettet er milelangt unna å leve opp til løftet i fjorårets budsjettavtale.

Etter dagens gruppemøte spilte KrF inne en rekke spørsmål de vil ha svar på før forhandlingene kan fortsette, skriver VG.

– Våre innspill handler om det grønne skiftet, for å få klimagassutslippene ned og det uten at det skal ha en negativ distriktsprofil. Vi har forståelse for at da vi kom med dette i dag, så trenger regjeringen mer tid til å vurdere det. Og med omfanget som Venstres pakke hadde, så er ikke jeg overrasket over at vi trenger mer tid og at kan bli vanskelig å få tid til et møte i dag, sier KrF-leder Knut Arild Hareide til avisen.

Etter det NRK forstår var ikke Venstre kjent med denne listen på forhånd.

Bilpakken skaper trøbbel

Både KrF og Venstre er svært kritiske til at statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen har framstilt bilpakken som et ultimatum.

Med Frp-briller ser det annerledes ut. De mener de allerede har strukket seg langt, både ved å godta økte drivstoffavgifter, og i tilbudene de har kommet med i forhandlingene.

Som NRK og en rekke andre medier erfarte før helgen har regjeringspartiene tilbudt en klimapakke på om lag tre milliarder kroner, der noe av det også er skattekutt.

Men også her spriker virkelighetsforståelsen.

Det Frp og Høyre opplever som raust, kaller Venstre triksing med tall. Etter det NRK erfarer går i overkant av én milliard til kollektiv og jernbane, men ifølge Venstre-kilder er dette stort sett reversering av tidligere kutt.

AKTUELT NÅ