Hopp til innhold

Forbrukerrådet til sak mot DNB

Forbrukerrådet mener DNB har tatt for mye betalt av fondseiere og går til sak mot storbanken.

Randi Flesland

TIL SØKSMÅL: Randi Flesland i Forbrukerrådet går til søksmål mot DNB på vegne av 137 000 fondskunder. Forbrukerrådet mener banken har latt kundene betale for mye i kurtasje for en tjeneste de ikke har fått

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Forbrukerrådet saksøker DNB på vegne av 137 000 småsparere i aksjefondet DNB Norge.

Forbrukerdirektør Randi Flesland mener kundene har tapt 750 millioner kroner gjennom ti år ved å betale for høye honorarer til banken.

Forbrukerrådet mener at banken har belastet kundene som om fondet skulle være et aktivt fond og ikke et fond styrt av børsindeksen.

Forbrukerrådet mener at aksjefondet ikke jaktet etter vinneraksjer: Fondet har i hovedsak blitt styrt av indeksen på børsen.

rune bjerke

TATT FOR MYE BETALT: Forbrukerrådet mener at DNB har

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Mer gevinst og mer risiko

Et aktivt fond er mer krevende og kostnadstungt å drive, siden forvalterne er aktive på markedet. De plukker aksjer som de tror kan gå bedre enn børsen, men fondet har også høyere risiko. Kunden betaler for tilgang til denne børs-ekspertisen.

Indeksfond følger mekanisk en aksjeindeks. Aksjene i fondet er til enhver tid det samme som aksjeindeksen, og kostnadene ved å drive fondet er lave.

Kundene har betalt for en ekspertise de ikke har fått, mener Forbrukerrådet.

Få penger tilbake

– Har kundene betalt for mye for en tjeneste, må de få pengene tilbake, sier Forbrukerrådets leder Randi Flesland.

DNB fikk varsel om søksmål nå i ettermiddag.

– Vi har ikke fått tid til å sette oss inn i dette. Og siden det er et søksmål må vi få våre jurister til å se på saken, sier informasjonssjef Even Westerveld i DNB.

Det er ikke lenge siden DNB tapte Røeggen-saken og måtte betale kunder store beløp etter at de hadde tapt penger gjennom såkalte strukturerte låneprodukter..

Nå får dere en ny sak på bordet, er ikke dette pinlig for DNBs renomme?

– Dette er en helt annen type sak og det er ikke snakk om at kunder er påført tap, sier Westerveld.

Kritikk

Fondet DNB Norge er et av de største fondene i Norge med en forvaltningskapital på syv milliarder kroner, og fikk for snart ett år siden kritikk av Finanstilsynet fordi det tok seg for godt betalt i forhold til den avkastningen fondet leverte.

Randi Flesland utelukker ikke at kravet mot DNB kan utvides til å gjelde langt flere fondskunder enn de som har investert i DNB Norge.

Mer enn aksjefond

Forbrukerrådet ser denne saken i en større sammenheng:

Mange går over fra ytelsespensjon til innskuddspensjon i disse dager – og folk må selv i større grad finansiere pensjonene sine, vil investeringer i aksjefond få en viktigere rolle i folks liv, fremholder Forbrukerrådet.

Les også: Børsen raser ikke få panikk

– Og i dag taper også mange penger på bankinnskudd på grunn av ekstremt lave innskuddsrenter. Fond er også blitt et alternativ til banksparing, sier Flesland.

AKTUELT NÅ