Hopp til innhold

DNB mener gigantsøksmål er ubegrunnet

DNB avviser Forbrukerrådets anklager om at 137.000 småsparere er ført bak lyset av landets største finanskonsern. Det er ikke riktig at småsparerne er snytt for 750 millioner kroner, skriver banken i et tilsvar.

Konsernsjef Rune Bjerke i DNB

Konsernsjef Rune Bjerke og DNB forsvarer seg nok en gang mot anklager om spareprodukter som ikke holder mål.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

I et svarbrev til Forbrukerrådet datert 22. februar avviser DNB alle anklager om at banken har lurt kundene sine som har puttet sparepenger i verdipapirfondet DNB Norge.

Banken skriver i brevet at de 137.000 småsparere verken har krav på erstatning eller prisavslag og avviser at fondet DNB Norge ble forvaltet på en måte som gjorde at småsparerne hadde små muligheter til å oppnå meravkastning.

– Vi mener vi ikke er erstatningspliktige, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB til NRK.

Søksmål etter krass kritikk fra Finanstilsynet

I slutten av januar i år ble det kjent at Forbrukerrådet går til sak mot DNB på vegne av 137.000 småsparere.

Søksmålet bygger blant annet på kraftig kritikk fra Finanstilsynet, når det gjaldt hvordan verdipapirfondet DNB Norge ble forvaltet.

Tilsynet mente andelseierne ikke hadde fått det de betalte for.

Påstanden er at fondet har hatt en for liten andel som har vært aktivt forvaltet, og i realiteten vært forvaltet som et såkalt indeksfond.

Forbrukerrådet hyret inn to NHH-eksperter for å innhente en «second opinion» til Finanstilsynets konklusjoner, skrev DN i januar i år.

Mener Forbrukerrådet vil ha både pose og sekk

Men DNB avviser i brevet at fondet DNB Norge har vært forvaltet som et indeksfond.

– Det er rett og slett ikke riktig. Dette fondet har levert en meravkastning på 4,3 prosentpoeng etter kostnader i denne perioden. Forbrukerrådets krav er å betale for indeksforvaltning, men få aktiv forvaltning og beholde meravkastningen. Det synes ikke vi er rimelig, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB til NRK.

Banken viser til beregninger som viser at fondet har gitt en meravkastning på 0,47 prosentpoeng per år sammenlignet med et indeksfond med et forvaltningshonorar på 0,3 prosent ville gitt.

I brevet påberoper DNB seg dessuten at størstedelen av kravet er foreldet.

Felles for småsparerne som omfattes av søksmålet er at de har investert sparepengene sine i aksjefondet DNB Norge.

Det er et fond Forbrukerrådet mener er markedsført under falsk flagg, og har vært dyrt sammenlignet med at det ble markedsført som et aktivt forvaltet fond.

– Har ikke gjort feil

For tre år siden tapte DNB i Høyesterett mot småsparer Ivar Petter Røeggen, og satte senere av 450 millioner kroner i regnskapet til utbetaling til flere tusen småsparere som hadde puttet sparepengene sine i ni ulike spareprodukter.

En ny sak der banken anklages for å føre kundene sine bak lyset smaker trolig svært dårlig for landets største finanskonsern.

– Vi har lært veldig mye av Røeggen-saken, og de siste årene har vi betalt ut flere hundre millioner kroner i saker hvor vi mener vi har gjort feil. Men det gjelder ikke i denne saken, sier Midteide.

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland sier til NRK at de står fast på at fondskundene har betalt for noe de ikke har fått, og at domstolene nå får avgjøre saken.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger