– I de største konkurransene er antallet påmeldte oppe på et tosifret tusentall. Det tiltrekker seg veldig mange folk, sier Hannah Brodin (21).
21-åringen fra Oslo er en av dem som deltar i konkurranser i sosiale medier regelmessig.
Gjennom slike konkurranser, der forbrukere kan vinne alt fra sminke og treningstøy, til kostbare utenlandsturer, får ulike annonsører nådd mange på en svært effektiv måte.
– Ofte må man like, dele eller tagge en venn i et innlegg på enten Facebook eller Instagram. Da spres innlegget til mange på vennelisten til den som deltar, sier Brodin.
Hannah Brodin (21) deltar i Facebook-konkurranser ukentlig i håp om å vinne noe.
Foto: Tuva Skei Tønset / NRKMangler viktige konkurransevilkår
Det finnes derimot mange regler for slike konkurranser. Annonsører må forholde seg til både Facebook sine egne retningslinjer og markedsføringsloven.
Forbrukertilsynet fortviler nå over at mange annonsører ikke overholder disse lovene og reglene.
Nestleder i Forbrukertilsynet, Bente Øverli, mener det er alvorlig at annonsørene ikke følger lover og regler for markedsføring.
Foto: Kimm Saatvedt– Det viktig at vilkårene for konkurransen kommer klart og tydelig frem. Blant annet må betingelser, eventuell aldersgrense og dato for kåring av vinner oppgis, sier Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.
Dersom disse vilkårene ikke er oppgitt, er det klare lovbrudd og kan føre til betydelige økonomiske sanksjoner for annonsørene.
– Vi ser alvorlig på dette! Konkurranser er et veldig sterkt virkemiddel for å få forbrukeren interessert.
Hadde 2100 håpefulle påmeldte
Næringsdrivende som Lapoint Surf Camp, EVO Fitness, og magasinene KK og Det Nye er blant dem som ikke har fulgt reglene opptil flere ganger. Vanligst er det å ikke informere om når konkurransene avsluttes.
Dette er én av flere konkurranser som Lapoint legger ut på Facebook. Denne mangler sluttdato.
Foto: Skjermdump / Lapoint Surf CampGjennom å lodde ut en uke for to til Bali, nådde Lapoint Surf Camp ut til 90.000 Facebook-brukere i april. 2100 meldte seg på konkurransen, uten at dato for kåring av vinnere ble oppgitt. Det er minst tredje gangen Lapoint bryter loven.
– Dette er en glipp fra vår side, og det skal selvfølgelig rettes opp i, sier Stine Slaaen, country manager i Lapoint Norge.
– Det er urettferdig for oss
Brodin har tidligere deltatt i en konkurranse der vinneren ikke ble kåret før annonsørens neste konkurranse ble lagt ut på Facebook. 21-åringen var ikke klar over at det er ulovlig å utelukke viktige vilkår i konkurranseinnlegg.
– Det er jo helt feil å bryte loven! Det er urettferdig for oss håpefulle som melder oss på disse konkurransene. Det er kjipt for oss, og kun oss egentlig.
Hun legger til at troverdigheten til annonsørene som ikke følger reglene blir svekket, og at det vekker en skepsis for fremtidige konkurranser. Likevel vil hun fortsette å delta i håp om å vinne.
– Jeg er en håpefull sjel, da! Jeg drives jo av tanken på å få noe jeg ikke har betalt for, sier Brodin.
- Les også:
- Les også: