DNBs nye sjef mener man av og til må møte kundene i retten

Høyesterett skal om få uker avgjøre om et gruppesøksmål på vegne av 180.000 DNB-kunder skal behandles på nytt - eller om banken må ut med 350 millioner kroner.

Kjerstin Braathen, påtroppende konsernsjef i DNB

Påtroppende konsernsjef Kjerstin Braathen i DNB vil helst unngå å møte kundene sine i retten - men mener likevel det av og til er nødvendig for å avklare juridiske spørsmål.

Foto: NRK

– Det er aldri hyggelig å møte kundene våre i retten. Det sier seg selv. Men noen ganger er det situasjoner der jussen ikke er helt klar, og saker som det er prinsipielt viktig å få en avklaring på. Dette er en slik sak, sier DNBs nye konsernsjef Kjerstin Braathen.

Hun snakker om gruppesøksmålet som Forbrukerrådet har anlagt på vegne av 180.000 DNB-kunder - som Høyesteretten nå skal ta stilling til.

Lagretten mente at 180.000 småsparere skulle få tilbakebetalt deler av pengene de hadde investert i et aktivt forvaltet aksjefond.

– Mål å unngå denne type saker

Banken anket i forrige uke dommen fra lagretten - der rundt 350 millioner kroner står på spill for banken.

Høyesterett avgjør i løpet av få uker om saken tas opp til behandling - eller om lagrettens dom blir stående. Dersom den tas opp til behandling, skjer det trolig først kommende vinter.

– Selvfølgelig er det et mål for oss å unngå denne typen saker. Det å sette på agendaen hvordan vi jobber og det å hele tiden ligge i forkant av ikke bare lover og regler, men også det samfunnet forventer er veldig viktig for oss, sier Braathen.

Måtte ut med 450 millioner etter Røeggen-saken

Rune Bjerke, DNB

Avtroppende konsernsjef Rune Bjerke i DNB sier at banken hadde håpet å løse saken som nå verserer utenfor rettssystemet, men at det ikke gikk på grunn av partenes prinsipielle holdning.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

I 2013 måtte DNB sette av 450 millioner kroner til utbetaling etter at Høyesterett avgjorde den såkalte Røeggensaken i bankens disfavør.

Saken gjaldt spareprodukter som ikke holdt det de lovet.

Konsernsjef Rune Bjerke, som gir seg etter 13 år på toppen i banken, skulle gjerne vært sakene mot egne sparekunder foruten.

– Jeg skulle ønske at man slapp å møte kundene i rettssak. Men av og til er det viktige prinsipielle spørsmål som må avklares. Noen ganger får vi gjennomslag og andre ikke. Men det er av og til viktig å teste det i rettssystemet, og det har vi ved et fåtall anledninger gjort, sier Bjerke.

– Tar lang tid å nå frem med klager på finansprodukter

Inger Lise Blyverket

- Vi har kjørt to store rettssaker mot DNB, fordi vi ser at det er behov for å holde de store finansaktørene i ørene, sier Inger Lise Blyverket. Hun er direktør i Forbrukerrådet.

Foto: John Trygve Tollefsen

Inger Lise Blyverket, som er direktør i Forbrukerrådet, ønsker DNBs påtroppende konsernsjef velkommen. Hun sier Forbrukerrådet har et godt samarbeid med banken, men at det av og til er nødvendig å ta kampen.

Saken har versert i rettssystemet i fem år.

Tiden det har tatt viser hvor vanskelig det er å nå frem med klager på finansprodukter, sier Blyverket.

– Det er veldig lang tid, og det viser hvor avhengig den enkelte er av å ha en sterk organisasjon som Forbrukerrådet i ryggen, som er villig til å kjøre rettssaker hele veien. Dette er den viktigste årsaken til at vi gjør dette. Ellers ville DNB og andre ta for lett på forbrukerrettighetene, sier hun.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger