– Det var noen på jobben som sa jeg jobbet tregt. Da ble jeg forsvart en kollega, han sa at de andre måtte gi meg litt tid. Jeg var tross alt lærling, og ikke ferdig utlært i jobben, forteller banemontør Trygve Nyborg.
Han trives veldig godt i jobben, men tall fra Østfold forteller en annen historie. Nye mobbefund viser at autoritetsmobbing seiler opp som den mest typiske mobbesaken i Østfold.
– Jeg har fått flest klager fra lærlinger som mobbes av sjefen, og saker som gjelder mobbing av elever utført av lærere, sier rapportforfatter Henrikke Bugdø-Aarseth til NRK.
Det siste året har hun jobbet som elev- og lærlingombud i Østfold og fungert som Østfolds mobbeombud. Derfor er hun en av de første som blir kontaktet når lærlinger mobbes.
– Lærlinger er mer kompliserte
Forklaringen til sjefen hennes er at lærlinger er mer utsatt fordi de ikke blir fulgt opp godt nok.
– Lærlinger skal følge både opplæringsloven og arbeidsmiljøloven, det gjør dem mer komplisert å følge opp, sier seksjonsleder i fylkeskommunen i Østfold, Olav Nyhus.
Dessuten kan en annen årsak være at det er mer fokus på mobbing i skolen, enn på lærlinger i næringslivet.
– Lærlingen får fort alle møkkajobbene. Skolen er en beskyttet arena sammenlignet med næringslivet, som er mest opptatt av bunnlinjen, sier Nyhus.
Autoriteter som mobber
Mobbeekspert, og førstelektor ved Universitetet i Stavanger, Grete Sørensen Vaaland sier autoritetsmobbing av lærlinger og elever skjer fordi sjefene og lærerne har makt til å gjøre som de vil.
– De minste skal få kjenne at de er små, og autoritetene føler seg bra når andre blir redde for dem, sier Vaaland. Men helt sikker er hun ikke.
– Vi vet mye om hvorfor elever mobber andre elever, men vi vet mindre om autoritetsmobbing. Alt tyder på at mønstrene er de samme, sier mobbeeksperten.
Et scenario er at lærerne bygger allianser mot andre elever.
– Lærerne kan ha en svak posisjon og frir derfor til klassen ved å latterliggjøre noen andre. Det er en feig lederstil, sier Vaaland.
Andre kan også mobbe ubevisst. Mobbeeksperten sier at en lite gjennomtenkt lederstil kan ramme sårbare elever og lærlinger.
Elev- og lælingombud om autoritetsmobbing
Her er kommentarene til noen av landets elev- og lærlingombud, om hvordan de opplever autoritetsmobbing i sitt fylke:
- Hedmark, Brede Skogbakken
- Møre og Romsdal, Monica Molvær (tidligere elev- og lærlingombud)
- Oslo, Melinda Jørgensen
- Aust-Agder, Tor Egil Vaule Andersen (tidligere elev- og lærlingombud)
- Akershus, Andreas Nilsson
Ikke unikt for Østfold
Det finnes ingen nasjonal oversikt over typiske mobbesaker, men hverken seksjonsleder i fylkeskommunen i Østfold, eller statssekretær i kunnskapsdepartementet tviler på at problemet er unikt.
– Det er ingen grunn til at tro at Østfold skiller seg vesentlig ut fra resten av landet. At det er et problem må vi derfor anta gjelder andre fylker også, sier statssekretær Bjørn Haugstad (H).