Båtene som klapper til kai i Oslo på vinterstid står for fire-fem prosent av den totale luftforurensningen i Oslo. Om sommeren øker andelen dramatisk. Da står båttrafikken for inntil 30 prosent av luftforurensningen, ikke minst på grunn av den store cruisetrafikken til og fra Oslo.
– Båtenes bidrag av nitrogendioksid er omtrent ni prosent i løpet av året. Det er de samme komponentene som kommer fra biler. Nitrogendioksid kan skade luftveiene, sier forskningsdirektør i Norsk institutt for luftforskning (NILU), Leonor Tarrason.
Hovedårsaken til at båtene forurenser er at de bruker dieselaggregater når de ligger til kai. Dette ønsker både kommunen og Havnevesenet å gjøre noe med. Løsningen er tilrettelegging av landstrøm.
- Les også:
– Mye prat, lite handling
Bellona mener at dette arbeidet går alt for tregt.
– Det har vært mye prat og lite handling. Samtidig blir Norge dømt for å bryte EUs kriterier for luftkvalitet. Da er dette tiltak vi må gjøre så fort som mulig, oppfordrer Hauge, som mener argumentene for ikke å handle nå er dårlige.
– Dette er en av de konkrete tingene som det er enkelt å gjøre noe med. Spesielt fergene som går hver dag bør elektrifiseres. Her har Color Line gått foran og vist at dette kan vi gjøre. Hurtigruta planlegger det på de nye båtene sine, men kommunen ligger etter, mener Frederic Hauge.
– Men fem prosent av forurensningen på vinterstid høres lite ut?
– Ja, men det er ganske mye likevel fordi dette er håndterbart. En båt kan representere utslipp fra 3-4000 biler, påpeker Frederic Hauge.
- Les også:
– Havna skal være utslippsfri
Byråd for næring og eierskap i Oslo kommune, Geir Lippestad (Ap), sier målet er å få ned utslippene i havna.
– I vår fireårsplattform er målet at havna skal være utslippsfri og få på plass landstrømsanlegg. Det er mange tekniske ting her, båtene må ha kompatible anlegg og det jobbes med internasjonale standarder som Oslo er en pådriver for å få på plass, sier Lippestad.
– Bellona mener dere gjør for lite og at det går for tregt?
– Det er veldig viktig å kunne puste inn ren og frisk luft. Der er vi helt enig med Bellona at det må gjøres mer på havna. Derfor har vi straks etter at vi tok over gått i gang med dette arbeidet. Color Line har fått landstrøm og vi jobber med DFDS på Vippetangen, forteller Lippestad.
- Les også: