Hopp til innhold

Gratis kollektivtransport vil ikke hjelpe mot dårlig byluft

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen foreslår gratis kollektivtransport i storbyer. – Det er dyrt og lite effektivt, mener Vegdirektoratet.

trikk og buss

DÅRLIG BYLUFT: Det hjelper lite på dårlig byluft å tilby folk å reise gratis med kollektivtransport, mener Vegdirektoratet.

Foto: Thea Berg Martinsen / NRK

Å tilby folk å reise gratis på kalde dager med mye forurensning, vil få flere til å reise kollektivt, men bussene blir ikke fylt opp av folk som ellers kjører bil.

– De som først å fremst vil benytte seg av dette tilbudet er gående og syklende, sier Pål Rosland, sjefingenør i Vegdirektoratet.

Ikke bedre luftkvalitet

Det er på kalde vinterdager når lufta står stille at særlig storbyene Oslo, Bergen og Stavanger sliter med luft som er helsefarlig. Men også byene Drammen, Moss, Tønsberg og Sandnes kan slite med for mye nitrogendioksid (NO2).

I november foreslo Transportøkonomisk institutt (TØI) at bompengeavgifter på dieselbiler i Oslo skulle tidobles, som et tiltak mot dårlig byluft.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var sterkt kritisk og utfordret istedet Oslo til å tilby gratis kollektivtransport på de kaldeste dagene.

Giftlokket i Bergen er synlig fra oven

DATOKJØRING: I Bergen setter kommunen i dag inn sitt strengeste tiltak mot den dårlige byluften og stenger sentrum for halvparten av bilistene. Om vinteren legger forurensningen seg som et lokk over byen.

– Må tenke på befolkningen

Allerede i august ba Solvik-Olsen Vegdirektoratet om å vurdere gratis kollektivtransport i Oslo. Men i en vurdering som NRK har fått innsyn i, slår Vegdirektoratet fast at gratis kollektivtransport bidrar minimalt til å redusere NO2-nivået i Oslo.

Ketil Solvik-Olsen

GRATIS: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tar til orde for gratis kollektivtransport framfor å øke bomavgiftene for dieselbiler i bomringen på dager med mye luftforurensning.

Foto: Heidi Gomnæs / NRK

Men samferdselsministeren foretrekker fortsatt å friste med gulrøtter fremfor å straffe med dyrere priser, selv om fagfolk sier det ikke er effektivt.

– Jeg mener vi må være serviceorienterte overfor befolkningen. For dem er det bedre med et gratis alternativ enn å tidoble bompengesatsene, sier han.

Kostbart og lite gjennomførbart

I tillegg mender Vegdirektoratet at tiltaket vil sprenge kapasiteten i kollektivtrafikken. Det vil koste mye og ha liten effekt på miljøet.

– Forslaget vil øke antall kollektivereisende med 50 prosent, og vil gi bare ett prosent færre bilreiser. Det gjør at tiltaket ikke har så stor effekt, sier Rosland.

Også kollektivselskapet Ruter mener det er et kostbart og lite gjennomførbart tiltak.

– Det vil blant annet kreve at vi har svært mange busser og sjåfører i reserve, som kan settes inn på kort varsel, sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter Øystein Dahl Johansen.

– Må sette inn 400 busser

Ifølge Vegdirektoratets beregninger vil gratis kollektivtransport i Oslo øke antall bussreiser med 231.000 per dag. Trikk og t-bane får 124.000 flere reisende og togreisende øker med 127.000, står det i rapporten som ble laget i samarbeid med TØI og Urbanet analyse.

– For å betjene den store tilstrømningen må det trolig settes inn omtrent 400 busser, legger Rosland til.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT