Asker i Akershus er en soleklar vinner når Forbrukerrådet har samlet alle kommunetestene sine og sett på Norges beste og verste kommuner på informasjon og service de siste ti årene.
– Det viser at det har blitt jobbet jevnt og trutt på en veldig god måte i Asker, sier forbrukerdirektør Randi Flesland til NRK.
– Det betyr at de er raske til å svare når vi sender en mail, de har en god nettside som gjør at vi finner den informasjonene vi ønsker raskt og at den er riktig. og det betyr også at vi får god informasjon når vi ringer, og at de er hyggelige.
Totalt har Asker fått poengsum på 79,2 av 100. Spesielt godt har kommunen gjort det i kategoriene «Fritid og kultur» og «Sosiale tjenester».
– Dette er en av de undersøkelsene som vi virkelig er glade for å komme godt ut av, for det handler jo om nettopp hva kommunen skal være. Vi er til for innbyggerne, sier Asker-ordfører Lene Conradi til NRK.
Hun forteller at kommunen har jobbet systematisk over tid, og at det ligger i ryggmargen til Asker å hele tiden tenke på serviceutvikling og samarbeidet med innbyggerne.
– Men at vi får en anerkjennelse for det på denne måten er kanskje litt overraskende. Men veldig hyggelig, sier Conradi.
Siden 2005 har Forbrukerrådet gjort ni kommunetester, og har nå tatt summen av disse for å finne ut hvordan kommunene i landet har gjort det samlet sett på service, tilgjengelighet og informasjon de de siste ti årene.
Nesten 80.000 informasjonselementer i sju kommunetester er evaluert og gitt karakterer i perioden. Dette ligger til grunn for rangeringen.
Forbrukerrådet påpeker også at de ikke har grunnlag for å si noe om innholdet og kvaliteten på tjenestene.
Forbrukerrådets test viser, slike det tilfellet har vært så mange ganger tidligere, at det er en klar sammenheng mellom folketall og hvor godt kommunene leverer.
Alle de 50 dårligste kommunene har under 10 000 innbyggere. Blant de 25 beste er det kun to kommuner med under 10 000 innbyggere.
De store kommunene har mer personell og er mer robuste til å klare å håndtere det apparatet som trengs når det gjelder innbyggerne, sier Flesland.
– Kommunene har alle velferdstjenestene, som er det viktigste fra du ble født til du dør, og det er veldig viktig at kommunene tar innbyggerne sine på alvor slik at de ivaretas og er en del av den velferdsstaten som Norge prøver å skape.
For Nordland fylke er listen trist lesning. Alle kommunene i bunn fem hører hjemme i fylket.
Med sin poengsum på 31 ligger Moskenes i Nordland på bunn på Forbrukerrådets liste. Kommunen med litt over 1.000 innbyggere skårer svært dårlig på «Barn og skole» hvor den kun får seks poeng.
Lofoten-kommunen får derimot ganske bra på «Fritid og Kultur», men har ellers svært lave poengsummer på de resterende kategoriene.
Unntak blant de små
Unntaket blant de små kommunene er Vinje i Telemark. Med sine 74,3 poeng havner kommunen med 3700 innbyggere på plassen rett bak Asker. Vinje har levert gode resultater hvert år og er en av de kommune i landet som er best på kategorien «Pleie og omsorg».
– Samtidig er det også noen mindre kommuner som kommer godt ut, og som understreker at det er mulig å levere kvalitet, så lenge man har en kultur for å ta kontakten med innbyggerne på alvor, sier Flesland.