– Jeg må si at dette absolutt ikke er bra. Vi må jobbe knallhardt for å få kommunen lenger opp på lista. Vi kan ikke fortsette å ligge nederst når det gjelder kommunale tjenesteyting til folket, sier ordfører Svein Atle Somby til NRK.
Hva vil dere gjøre for å klare det?
– Vi må se på skolene og helsesektoren. Vi har allerede begynt å jobbe med en rekke tiltak. Vi skal nok bli bedre, bedyrer Somby.
Når regner du med at kommunen blir bedre på dette?
– Jeg kan ikke sette noen tidsplan, men vi skal bli bedre.
Er det flaut å styre en kommune som regnes som Norges nest dårligste?
– Det er ikke flaut, men ikke særlig bra å være blant de dårligste kommunene i landet. Dette stempelet må vi bli kvitt, understreker Somby.
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Dårlig på alle felt
Kommunene er testet på service, tilgjengelighet og informasjon. Resultatene viser at det fortsatt er svært store forskjeller i Kommune-Norge.
Årets test er den fjerde i rekken av Forbrukerrådets store kommunetester.
med sine 576 innbyggere, er den minste kommunen som noen gang har vunnet kommunetesten. Kommunen får 83,3 av 100 mulige poeng.
Også på andre og tredje plass er det i år små kommuner, nærmere bestemt Stordal i Møre og Romsdal og Valle i Aust‐Agder.
Nederst finner vi Kvalsund i Finnmark, med 21 av 100 mulige poeng. Nest sist kommer Karasjok i Finnmark. Og tredje sist kommer Karlsøy i Troms. Alle kommunene har under 3000 innbyggere.
Karasjok gjør det dårlig og skårer lavt på alle felt i testen. Landsgjennomsnittet er på 55. Gjennomsnittet i Finnmark fylke er 48, mens gjennomsnittet for Karasjok kommune er 23.0.
Her er tallene for Karasjok for hvert felt:
- Barn og skole 5
- Tekniske tjenester 48
- Sosiale tjenester 30
- Pleie og omsorg 28
- Helse 0
- Fritid og kultur 10
- Informasjonstjenester 0
Samiske kommuner på bunn
Hele seks av ti kommuner i samisk språkforvaltningsområde
Hensikten med en slik test er å finne ut hvor flinke kommunene er i møtet med sine innbyggere, forklarer Forbrukerrådet.
– Vi ønsker å skjerpe kommunene slik at de tar seg sammen dersom de kommer dårlig ut i testen, sier Jarle Oppedal, og forklarer fremgangsmåten slik:
– Vi utgir oss for å være innbyggere og henvender oss til kommunene via telefon, e-post og leter etter informasjon på internett. Vi er ute etter informasjon og service. Hvordan vi blir møtt av kommunen.
Slik gikk det med de ti kommunene i samisk språkforvaltningsområde:
Lavangen – 32. plass
Tana – 225. plass
Nesseby – 308. plass
Snåsa – 328. plass
Kåfjord – 394. plass
Porsanger – 396. plass
Tysfjord – 408. plass
Røyrvik – 410. plass
Kautokeino – 420. plass
Karasjok – 427. plass
Se resultatet fra