En Tesla kan bli et par hundre tusen dyrere dersom Marianne Marthinsen (Ap) får det som hun vil. Arbeiderpartiets finanspolitiske talsperson ønsker å sette en grense for avgiftsfritak rundt 500.000 kroner.
Da Danmark ønsket en lignende ordning i fjor, vendte Europakommisjonen tommelen ned. EU-kommisjonen fastslo at et slikt pristak er diskriminerende statsstøtte, og dermed ulovlig fordi det ikke er miljømessig begrunnet (se lenke nedenfor).
Den danske regjeringen var uenig med kommisjonen, og mente en øvre grense ikke innebærer statsstøtte. Men de mente at ordningen ikke kunne tre i kraft så lenge det var tvil om EU-retten, og forslaget om avgiftstak ble fjernet.
– Vi er overrasket over at Arbeiderpartiet, som normalt er etterrettelige, kommer med et slikt utspill. Både på grunn av saken i Danmark, og siden forslaget ikke var nevnt i deres alternative forslag til statsbudsjett, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Marthinsen
På spørsmål om hvordan Arbeiderpartiet skal få igjennom forslaget når et lignende forslag ble stoppet i Danmark, skriver Marianne Marthinsen til NRK:
«Vi anser ikke vårt forslag om å innføre en begrensning av avgiftsfritak på nullutslippsbiler for å være problematisk i ESA-sammenheng. Ap foreslår ikke at begrensningen skal innføres i 2017, og vi har heller ikke budsjettert med inntekter i 2017. Forslaget vil på vanlig måte bli fremmet som et verbalforslag i behandlingen av finansinnstillingen, hvor vi ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en skisse til hvordan en slik begrensning kan gjennomføres, med noen føringer fra vår side.»
ESA: Vanskelig å konkludere
Norske Gjermund Mathisen er direktør for konkurranse og statsstøtte i EFTAs overvåkningsorgan ESA. Han mener det er vanskelig å si om forslaget vil kunne gjennomføres.
– Jeg kan ikke konkludere med et ja eller nei til om dette er i tråd med EØS-reglene om statsstøtte. Det viktige her er at dette må klareres med ESA før det eventuelt trer i kraft. Noen tiltak vil åpenbart være på den ene eller andre siden, men dette tilhører det store området i midten, sier Mathisen.
Det danske forslaget gjaldt fritak fra registreringsavgift.
– Detaljene er viktige her, og summen av tiltak er forskjellige i Norge og Danmark. Sammenhengen spiller en rolle, sier Mathisen.