Cicero: – Når ikke tograders-målet med dette statsbudsjettet

Man er ikke i nærheten av å nå målet for klimapolitikken med dette statsbudsjettet, mener Cicero – og setter sin lit til Venstre og KrFs omkamp. Unødvendig svartmaling, mener miljøministeren.

Norske isbreer blir mindre og mindre.

VARMERE KLIMA: Norske isbreer blir mindre og mindre. Hvis klimautviklinga fortsetter, mener forskerne at 90 prosent av isbreene i Norge blir borte i løpet av 50-100 år. Solberg-regjeringen får skarp kritikk for å være lite ambisiøse i klimasbudsjettforslaget for neste år.

Foto: Tandberg, Trond / SCANPIX
Bylinebilde - Camilla Wernersen
Journalist

I budsjettforslaget som ble lagt frem 8. oktober foreslår Solberg-regjeringen å kutte 173,1 millioner kroner i miljødepartementets budsjett for neste år, sammenliknet med 2014-budsjettet.

Klima- og miljødepartementet stemples som den store taperen i statsbudsjettet 2015.

– Det er veldig vanskelig å se at dette budsjettet vil føre til at vi er i nærheten av å nå målet for klimapolitikken. Det har ikke ambisjoner som holder i forhold til å nå togradersmålet, sier Cicero-direktør Kristin Halvorsen til NRK.

Klimaforliket innebærer at utslipp fra norsk territorium skal kuttes med 12 til 14 millioner tonn innen 2020, uten CO2-kutt som skogen tar.

Kristin Halvorsen

Ifølge Cicero-direktør Kristin Halvorsen mangler regjeringa de drastiske grepene som er nødvendig innen både transport, energisektoren, fangst- og lagring av CO2 og klimagasser for å lykkes.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Halvorsen peker på regjeringens forslag om å satse på veiutbygging, redusere avgifter knyttet til kjøp av bruktbil og andre kjøretøyer, som noen av årsakene til at Cicero mener vi kan se langt etter klimamålene vi skal oppfylle i løpet av de neste seks åra.

– Summen av veisatsing, lavere avgifter på biler og andre kjøretøy i tillegg til at det er lite investering i kollektivtrafikk kommer neppe til å føre til redusert utslipp, men tvert imot økte utslippene, sier Halvorsen.

– Skyver et voksende problem foran oss

Ifølge Cicero-direktøren mangler regjeringen de drastiske grepene som er nødvendig innen både transport-, energisektoren, fangst- og lagring av CO2 og klimagasser for å lykkes.

– Er det realistisk å tro at man oppfylle togradersmålet med ett statsbudsjett?

– Man når ikke målet i løpet av ett år, men problemet vårt nå er at den banen vi er inne på fører oss i retning av betydelig høyere klimautslipp. Vi må bryte den retningen nå, og det kan man begynne med i et statsbudsjett fra ett år til et annet, men så må man jo selvfølgelig følge opp alle åra etter, sier Halvorsen.

Hun håper nå at de andre stortingspartiene kjenner sin besøkelsestid og byr på kamp om miljøbudsjettet for neste år i Stortinget.

– Hvis vi ikke griper tak i dette nå, så skyver vi bare et problem foran oss som vokser hvert år.

Venstre lover hard budsjettkamp

Ola Elvestuen

– Det de nå har lagt frem går i stikk motsatt retning av hva de lovte i trontaledebatten med kutt i bilavgiftene og store kutt i tradisjonelle miljøtiltak som vern av skog, sier Ola Elvestuen, leder for energi- og miljøkomiteen på Stortinget for Venstre.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Også regjeringens samarbeidsparti, Venstre, så rødt og ikke grønt, da forslaget til statsbudsjett ble fremlagt onsdag.

– Det de nå har lagt frem går i stikk motsatt retning av hva de lovte i trontaledebatten med kutt i bilavgiftene og store kutt i tradisjonelle miljøtiltak som vern av skog, sier Ola Elvestuen, leder for energi- og miljøkomiteen på Stortinget for Venstre.

I Dagsnytt 18-sendingen raste han også over manglende kollektivsatsing i statsbudsjettet.

– Det må ha en helt annen retning og mye bredere miljøtsatsning for at dette statsbudsjettet skal vedtas i desember. Vi er klare for harde forhandlinger for det har regjeringen selv lagt opp til.

Ifølge Elvestuen går forslaget til statsbudsjett 2015 i helt feil retning, og motsatt av tidligere enighet om å ta i bruk skatter og avgifter for å øke motivet for å handle miljøriktig.

MDG: – Ignorerer jordas tålegrense

I en pressemelding kritiserer også Miljøpartiet de Grønne (MDG) regjeringens første statsbudsjett for å bidra til mer forbruk og mer klimagassutslipp, spesielt på grunn av satsingen i oljeindustrien.

Leder og stortingsrepresentant Rasmus Hansson i Miljøpartiet de Grønne.

– Dette er stikk i strid med at regjeringen nylig erkjente i trontalen at vi må tilpasse oss det jorda tåler av klimagassutslipp og at oljeaktiviteten ikke lenger skal være motoren i vår økonomi, sier Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for MDG.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Dette er stikk i strid med at regjeringen nylig erkjente i trontalen at vi må tilpasse oss det jorda tåler av klimagassutslipp og at oljeaktiviteten ikke lenger skal være motoren i vår økonomi, sier Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for MDG.

– Nå leverer de et budsjett som ignorerer jordas tålegrense og som bare heller mer bensin på den oljeavhengige økonomien.

Hansson er også kritisk til at forslaget til statsbudsjettet 2015 legger opp til mer veiutbygging og spesielt motorveiutbygging, noe som igjen vil øke klimagassutslippene.

– Budsjettet burde ha sendt et overordnet og utvetydig signal fra regjeringen om at det er bærekraftighet som gjelder. I stedet får vi mer asfalt, mer forbruk og mer olje, og ikke minst mindre skog, sier Hansson.

Miljøministeren: – Unødvendig svartmaling

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) mener på sin side at den borgerlige regjeringen har lagt fram et godt klima- og miljøbudsjett. Hun avviser at hennes departement er taperen.

Tine Sundtoft

– Vi har satt av 2,7 milliarder kroner til klimatiltak fordelt på mange departementer, ikke bare mitt, svarte miljøvernminister Tine Sundtoft (H) da hun ble konfrontert med at hennes miljødepartement er stemplet som budsjettets taper.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

– Vi har satt av 2,7 milliarder kroner til klimatiltak fordelt på mange departementer, ikke bare mitt, svarte Sundtoft da hun ble konfrontert med at hennes miljødepartement er stemplet som budsjettets taper.

Hun trekker frem miljøsatsinger som tilskudd til gang,- og sykkelveier, forskning og biogasstrategi som noen av eksemplene på miljøsatsing i budsjettet.

– Vi har satt ned en grønn skattekommisjon som skal utrede prinsippet om at det skal koste å forurense, og lønne seg å velge miljøvennlig. Tiltakene skal legges fram senere, legger hun til.

Hun sier klimabudsjettet er en «god invitasjon» til videre forhandlinger med KrF og Venstre før det endelige statsbudsjettet skal vedtas innen desember i år.

– Det er litt svartmaling på en dag som denne, hvor det er skuffelse over at det ikke er nok penger til alt, men vi har gjort et godt stykke arbeid, og det er en god retning. Vi vet at vi må redusere olje- og gassforbruket. Derfor gir vi mye til forskning, vekst og infrastruktur, sier Sundtoft.

Tine Sundtoft og Ola Elvestuen debatterer regjeringens miljøsatsing i forslag til statsbudsjett 2015.

Se hele debatten mellom miljøvernminister Tine Sundtoft (H) og Ola Elvestuen (V) i Dagsnytt 18.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger