Hopp til innhold

– Foreldre ber om å få betale ned ballkjoler

– Viser fortvilelsen blant noen foreldre, sier forbrukerøkonom.

Avtaler kjoler på Facebook

Tina Ritzi-butikkene selger selskapskjoler i Bergen, Drammen og Oslo. De opplever at etterspørselen etter deres kjoler har økt mye siden oppstarten i 2000.

Foto: Privat

– Det har vært foreldre med trang økonomi som har bedt om å få betale kjolen i tre omganger. Vi prøver på alle måter å hjelpe dem, sier Bente Tveit, innehaver av selskapskjolebutikkene Tina Ritzi i Drammen og Oslo.

Debatten har rast etter at NRK fortalte om at Østerås ungdomsskole i Bærum avlyser alle fremtidige skoleball, fordi det skaper for stort press på elevene, blant annet gjennom høy pengebruk.

Tina Ritzi, som også har en butikk i Bergen, opplever at etterspørselen etter kjolene deres bare har tiltatt siden de startet opp i 2000. Prisene ligger på mellom 995 og 2900 kroner, men Tveit forteller at noen ungdom ønsker seg de dyrere alternativene. Hun sier likevel de fleste foreldrene er positive:

– Vi snakker med foreldrene, vi vil ikke påvirke jentene. Mesteparten av foreldrene syns det er koselig. Det har vært en eller to i ballsesongen som mener det er for dyrt.

– Trist

– Det viser jo fortvilelsen blant dem som faller utenfor og ikke har midler til å være med på dette forbruksjaget. De vil det beste for barna sine, og vil finne løsninger for at barna skal kunne ta del. Men det er veldig trist at det har kommet til det, sier Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea.

Hun tror foreldre kan kvie seg for å si nei av frykt for å skape konflikt.

Anita Borch

Anita Borch, forsker ved Statens institutt for forbruksforskning

Foto: SIFO

– At foreldrene strekker seg langt i slike situasjoner kan man godt forstå. Skoleball er en markering av fellesskap for ungdom som har gått sammen på skolen i tre år, men det kan også bli en markering av utenforskap. Ulikhet blir synlig, sier Anita Borch, forsker ved Statens institutt for forbruksforskning.

Hun mener at foreldre i alle fall ikke bør oppfordre ungdom til å kjøpe dyre kjoler.

– Snakk med barna

Reitan opplever at kjøpepresset blant ungdom i dag er stort. Tiltak fra skolen, som å avlyse ball, kan ha en kortvarig effekt, men kunnskap og åpenhet må til for å få bukt med problemet, mener hun. Foreldre er viktige rollemodeller:

Dame i blå skjorte

Elin Reitan, forburkerøkonom i Nordea

Foto: Nordea

– Blir man vant til høyt forbruk, er det lett å ta med inn i voksenlivet. Det vi ser er at mange må gå på en økonomisk smell for å lære å håndtere privat økonomi. Det er et kjedelig utgangspunkt å møte voksenlivet med masse gjeld, sier Reitan.

Hennes tips er å snakke med barna om økonomien:

– Forklar hvorfor man ikke har råd, og hvorfor man må prioritere annerledes. Forklar hvor mye jobbing som skal til for å få råd til forskjellige ting. Vær åpen og snakk med dem. Det er nøkkelen til veldig mye.

AKTUELT NÅ