Hopp til innhold

- Det er starten på slutten for fossil kjøring

Energiministeren og Enova innfører støtte til utslippsfrie varebiler og lastebiler for bedriftene. Miljøstiftelsen Zero sier dette er begynnelsen på slutten for fossil kjøring.

Terje Søviknes og Nils Kristian Nakstad

Olje- og energiminister Terje Søviknes og Enova- sjef Nils Kristian Nakstad ruller ut støtte til bedriftenes bilparker

Foto: Hedvig Bjørgum

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Vi skal drive teknologiutviklingen med støtte fra Enova som en aktør. Vi må være inne med fellesskapets midler i en tidlig fase, bidra til teknologiutvikling og sette fortgang, på en måte styre markedet innledningsvis og hjelpe bedriftene på vei, sier olje- og energiminister Terje Søviknes.

Mens nordmenn har kjøpt over 100.000 elbiler er det færre bedrifter som vil satse på grønn bilpark, men så har de også større og dyrere kjøretøy.

  • Den grønne omstilllingen må ha ei positiv bunnlinje for elles så står ikkje dette seg over tid

    Olje- og enrgiminister Terje Søviknes
  • Hydrogenbil

    Enova vil støtte bedriftenes innkjøp av elbiler og hydrogenkjøretøy. De som kutter utslippene mest, får mest støtte.

    Foto: Roald Marker / NRK

På Enovakonferansen i Trondheim i dag annonserte Enova et støttetilbud til virksomheter som kjøper batterielektriske og hydrogendrevne kjøretøy. Målsettingen er å få fortgang i innfasingen av utslippsfrie kjøretøy i næringslivet i Norge.

  • Prisene vil synke etter hvert som volumet øker og det er denne endringen vi nå ønsker å få fart på.

    Nils Kristian Nakstad

– Transport står for nærmere en tredel av klimagassutslippene, og elektrifisering er en av de viktigste tiltakene for å kutte disse utslippene. Med dette tilbudet håper vi å etablere et marked i Norge for nullutslippsbiler i næringslivet, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

– Slutten for fossil kjøring

  • Marius Holm leder Zero

    Dette er begynnelsen på slutten på fossil transport, sier Zero-leder Marius Holm

    Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Dette kan være det som skal til for å få i gang serieproduksjon av utslippsfrie lastebiler, og det vil kunne føre til et langt større volum i produksjonen av elektriske varebiler, sier Marius Holm, leder i ZERO. Holm mener støtteordningen må være så bredt favnende at den også bidrar til utvikling av kjøretøy som ikke finnes ennå.

– Lykkes vi med dette, vil det være begynnelsen på slutten på fossil transport, og et viktig skritt i retning av å stanse klimaendringene, sier Holm.

Elektrifiserer proffmarkedet

I løpet av første kvartal lanserer Enova en støtteordningen rettet mot proffmarkedet.

  • Administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova

    Enova-sjef Nils Kristian Nakstad vil ha fart på bedriftenes innkjøp av utslippsfri bilpark

    Foto: Hedvig Bjørgum
    – Hvor mye vi kan gå inn med, vil avhenge av lønnsomheten i det enkelte prosjektet, sier Nakstad.

Formålet med ordningen er å få til en tilsvarende utvikling for nullutslippskjøretøy i norsk næringsliv som i privatmarkedet.

– Gode støtteordninger til privatbilisten har ført til salg av mer enn 100 000 elektriske personbiler i Norge. Vi har ikke hatt de samme insentivene innenfor proffmarkedet, og håper nå at dette tilbudet fører til en oppsving også her, sier Nakstad.

–– Må ha transportkutt

  • Terje Søviknes

    Klimakuttene i transport må bli større for å nå Norges kuttforpliktelser, sier Terje Søviknes

    Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Jeg forventer at man over tid klarer å skape et marked for lavutslipps-, nullutslippskjøretøy også på næringstransporten. Det er viktig for at vi skal nå klimamålene våre, etter Parisavtalen, vi skal kutte klimautslippene med 40 prosent i 2030. Da må vi kutte betydelig i transportområdet, sier olje- og energiminister Terje Søviknes.

AKTUELT NÅ