– Vi skal drive teknologiutviklingen med støtte fra Enova som en aktør. Vi må være inne med fellesskapets midler i en tidlig fase, bidra til teknologiutvikling og sette fortgang, på en måte styre markedet innledningsvis og hjelpe bedriftene på vei, sier olje- og energiminister Terje Søviknes.
Mens nordmenn har kjøpt over 100.000 elbiler er det færre bedrifter som vil satse på grønn bilpark, men så har de også større og dyrere kjøretøy.
På Enovakonferansen i Trondheim i dag annonserte Enova et støttetilbud til virksomheter som kjøper batterielektriske og hydrogendrevne kjøretøy. Målsettingen er å få fortgang i innfasingen av utslippsfrie kjøretøy i næringslivet i Norge.
– Transport står for nærmere en tredel av klimagassutslippene, og elektrifisering er en av de viktigste tiltakene for å kutte disse utslippene. Med dette tilbudet håper vi å etablere et marked i Norge for nullutslippsbiler i næringslivet, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
– Slutten for fossil kjøring
– Dette kan være det som skal til for å få i gang serieproduksjon av utslippsfrie lastebiler, og det vil kunne føre til et langt større volum i produksjonen av elektriske varebiler, sier Marius Holm, leder i ZERO. Holm mener støtteordningen må være så bredt favnende at den også bidrar til utvikling av kjøretøy som ikke finnes ennå.
– Lykkes vi med dette, vil det være begynnelsen på slutten på fossil transport, og et viktig skritt i retning av å stanse klimaendringene, sier Holm.
Elektrifiserer proffmarkedet
I løpet av første kvartal lanserer Enova en støtteordningen rettet mot proffmarkedet.
Formålet med ordningen er å få til en tilsvarende utvikling for nullutslippskjøretøy i norsk næringsliv som i privatmarkedet.
– Gode støtteordninger til privatbilisten har ført til salg av mer enn 100 000 elektriske personbiler i Norge. Vi har ikke hatt de samme insentivene innenfor proffmarkedet, og håper nå at dette tilbudet fører til en oppsving også her, sier Nakstad.
–– Må ha transportkutt
– Jeg forventer at man over tid klarer å skape et marked for lavutslipps-, nullutslippskjøretøy også på næringstransporten. Det er viktig for at vi skal nå klimamålene våre, etter Parisavtalen, vi skal kutte klimautslippene med 40 prosent i 2030. Da må vi kutte betydelig i transportområdet, sier olje- og energiminister Terje Søviknes.