Det gigantiske prosjektet på 370 kilometer anslås å koste til sammen 133 milliarder kroner. Men fortsatt er det mange spørsmål som må besvares. Deriblant hvordan jernbanen skal bygges uten å ødelegge for mye av naturen mellom Fauske og Tromsø.
Både SV og MDG har gjort seg noen tanker om hvordan banen kan redusere innvirkningen på naturen
De mener Nord-Norgebanen bør bygges som en brubane, altså sette togskinnene på påler.
– Å løfte sporet opp fra bakken vil redusere omfanget av naturinngrep- Det vil skåne trekkruter for både ville dyr og tamrein, og det vil verne om kulturminner. Ser man dette sammen med mulighetene for å både gjøre mindre grunnarbeid og å bygge smalere spor, viser erfaringene fra utlandet at man kan få ned byggekostnadene betydelig, sier nestleder i MDG, Kriss Rokkan Iversen.
– Dette blir gjort flere andre steder. Deriblant i Kina, USA og Tyskland. Å løfte jernbanen har flere fordeler, sier stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes (SV).
Fylkesnes: – Skåner naturen
– Teknologien har utviklet seg mye de siste årene. Vi kan ta hensyn til ting vi ikke kunne ta hensyn til da vi bygde jernbane tidligere. Ved å løfte togskinnene skåner du områdene under banen, slik at det ikke ødelegger for jordbruk, beiteområder, eller for så vidt byområder, sier SV-politikeren.
– Vi i Norge er jo eksperter når det kommer til å bygge ting på påler. Se på teknologien vi bruker på oljeplattformene for eksempel. Teknologien er der, sier Fylkesnes.
Kriss Rokkan Iversen i MDG mener også at en jernbane over bakken vil være en smart løsning med tanke på den ville naturen i Nord-Norge.
– Brubaner vil redusere vedlikeholdskostnadene. Man unngår telehiv og ansamlinger av snø på linja om vinteren, samt at energibehovet under drift av banen vil være mindre. En slik løsning vil også ta ned risikoen for at jernbanelinja kan bli rammet av flom, skred og ras, særlig i utsatte områder, sier hun.
Reindriftsnæringen åpner for forslaget
Norske reindriftssamers landsforbund (NRL) er kritisk til Nord-Norgebanen.
– Den vil få enormt store konsekvenser for flere reinbeitedistrikter. Vi har mange negative erfaringer med for eksempel Nordlandsbanen og Rørosbanen og hvilke utfordringer det gir når jernbanen går rett gjennom et reindriftsområde, sier lederen i NRL, Ellinor Marita Jåma.
Men Jåma mener at å løfte togskinnene opp på påler kan være en løsning på utfordringene.
– Så fremt det ikke er til hinder og skade for reindrifta, så er det en god tanke hvis man absolutt må ha en jernbane gjennom disse områdene. Å sette banen på påler vil jo uansett være et inngrep i naturen, men hvis det kan begrense skadene er dette bedre enn hvis skinnene skal gå langs bakken, sier hun.
Skeptisk til jernbane på påler
BaneNOR har ikke hatt anledning til å kommentere forslaget fra SV og MDG ennå.
Men da planene om et lyntog på påler fra Oslo til Göteborg ble lansert for noen uker siden, uttalte tidligere teknisk sjef i utbyggingsdivisjonen i Jernbaneverket, Finn Holom, seg om en slik løsning.
– Du får vel så store fundamenteringskostnader med det. Det er mye dårlig grunn og hver enkelt pilar skal fundamenteres på en god måte. Det er en grunn til at vi ikke bygger på bruer når vi ikke må. Der det er gjort i stor utstrekning, i Asia, er det helst for å unngå kostbare omlegginger av annen infrastruktur, og ikke for å bygge en billig jernbane, sa Holom.
Selskapet Norsk Bane AS er også skeptisk til at jernbane på påler skal løse alle utfordringer. Daglig leder Jørn Westermann mener det vil ære vanskelig å legge hele Nord-Norgebanen over bakken, på grunn av topografien.
– Mange steder må banen gå i tunnel. Særlig når den skal være for tyngre godstog som ikke kan ha mer enn 1,25 prosent stigning, skriver han i en e-post til NRK.
– Å bygge bane på bru er heller ikke en rimeleg eller rask måte å bygge bane på. Med mindre en kan gjøre det«industrielt», for eksempel på ei stor, flat slette med ganske ensformig grunn.
Westermann utelukker likevel ikke at bane på påler kan være en god løsning på deler av Nord-Norgebanen.