I går ble regjeringens nye anbudskriterier for de regionale flyrutene presentert og reaksjonene har ikke latt vente på seg.
Det åpnes for å kutte i antall daglige avganger og Samferdselsdepartementet opplyser at prisene i snitt vil øke med 8,5 prosent.
Widerøe har på oppdrag fra Nordland fylkeskommune, beregnet framtidige flypriser på et utvalg flystrekninger i Nord-Norge med det nye systemet.
125 kroner dyrere
Av tolv utvalgte flystrekninger i Nord-Norge, vil åtte få en prisøkning. I snitt vil prisen på de åtte strekningene øke med 125 kroner, viser beregningene som har sett på differansen mellom det forrige og nåværende anbud.
Til sammenligning vil flyseteavgiften, som har ført til ramaskrik og en indirekte nedleggelse av Rygge flyplass, koste 88 kroner per flybillett.
– Vi får et dårligere flytilbud, med høyere priser. Det er veldig uheldig, sier fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll.
Frykter arbeidsplasser kan gå tapt
Det er de såkalte FOT-rutene, altså flyruter der staten betaler for å kunne bidra til et flytilbud, som nå blir dyrere for passasjerene.
Særlig turistmagneten Lofoten vil rammes av høyere priser og færre avganger, gitt at resultatet blir slik det åpnes for i anbudskriteriene.
Fra Leknes til Tromsø er prisen ventet å stige med 206 kroner, mens det vil koste 189 kroner mer å fly mellom Svolvær og Bodø. Samtidig senkes kravet til antall daglig avganger.
Det bekymrer ordfører i Vågan i Lofoten, Eivind Holst.
– Det er overhodet ikke bra. Det vil føre til mindre vekst og utvikling. I ytterste konsekvens kan det føre til mer arbeidsledighet, sier Holst.
Tallene viser at det er de mest populære flyrutene som vil få den høyeste prisstigningen. Professor i reiseliv ved Universitet i Stavanger, Øystein Jensen, mener en prisøkning på flybilletter til attraktive reisemål i Nord-Norge, er lite gunstig.
– Det burde vært omvendt. Høyere flypriser senker attraktiviteten, så det mener jeg er svært betenkelig.
Han legger til at han synes synd i de som bor på små steder i Nord-Norge og må betale så høye flypriser.
Innrømmer at det blir dyrere å fly
Statssekretær i Samferdselsdepartmentet, Tom Cato Karlsen, innrømmer at det vil bli dyrere å fly i nord.
– Det stemmer at det er lagt opp til en økning i flyprisene, slik det også ble gjort i Sør-Norge i fjor. Der økte prisene med 9,8 prosent, mens det i Nord-Norge vil bli en økning på 8,5 prosent. Samtidig som maksprisen økes, kan også flyselskapene legge inn en del billige flybilletter.
Om kritikken angående nedjustering av setekapasitet, sier Karlsen at den nye ordningen vil gi bedre fleksibilitet til flyselskapene.
– I Svolvær var det i fjor var det ca 50.000 ledige seter på fly tilknyttet den strekningen. Da er det ikke tilgangen på flyseter som er problemet.