Hopp til innhold

Så mye dyrere kan flybillettene i Nord-Norge bli

Regjeringens nye anbudskriterier for de regionale flyrutene i Nord-Norge har skapt reaksjoner. I snitt vil flyprisen øke med 8,5 prosent. Samtidig åpnes det for færre flyavganger.

Svolvær

ATTRAKTIVT: Svolvær i Lofoten er et stedene som det vil bli dyrere å reise til og fra. Ved å legge de nye anbudskriteriene til grunn, mener Widerøe billettprisen fra Svolvær til Bodø vil øke med rundt 200 kroner.

Foto: Katri Niemi/Flickr.com/CC-lisens

I går ble regjeringens nye anbudskriterier for de regionale flyrutene presentert og reaksjonene har ikke latt vente på seg.

Det åpnes for å kutte i antall daglige avganger og Samferdselsdepartementet opplyser at prisene i snitt vil øke med 8,5 prosent.

Widerøe har på oppdrag fra Nordland fylkeskommune, beregnet framtidige flypriser på et utvalg flystrekninger i Nord-Norge med det nye systemet.

125 kroner dyrere

Av tolv utvalgte flystrekninger i Nord-Norge, vil åtte få en prisøkning. I snitt vil prisen på de åtte strekningene øke med 125 kroner, viser beregningene som har sett på differansen mellom det forrige og nåværende anbud.

Til sammenligning vil flyseteavgiften, som har ført til ramaskrik og en indirekte nedleggelse av Rygge flyplass, koste 88 kroner per flybillett.

– Vi får et dårligere flytilbud, med høyere priser. Det er veldig uheldig, sier fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll.

Slik vil flyprisene endres med det nye systemet *

Strekning

Prisendring

Vadsø - Kirkenes

+ 55 kroner

Hammerfest - Kirkenes

+ 129 kroner

Alta - Vadsø

+ 81 kroner

Hammerfest - Mehamn

+ 64 kroner

Leknes - Tromsø

+ 206 kroner

Tromsø - Evenes

- 62 kroner

Bodø - Andøya

- 140 kroner

Bodø - Svolvær

+ 189 kroner

Bodø - Brønnøysund

- 69 kroner

Trondheim - Sandnessjøen

+ 125 kroner

Trondheim - Mo i Rana

+ 151 kroner

Trondheim - Rørvik

- 13 kroner

Ekspander/minimer faktaboks

* Tallene er basert på Widerøes beregninger på oppdrag fra Nordland fylkeskommune. De viser hvordan prisene kan se ut, gitt at resultatet blir slik det åpnes for i anbudskriteriene.

Frykter arbeidsplasser kan gå tapt

Det er de såkalte FOT-rutene, altså flyruter der staten betaler for å kunne bidra til et flytilbud, som nå blir dyrere for passasjerene.

Særlig turistmagneten Lofoten vil rammes av høyere priser og færre avganger, gitt at resultatet blir slik det åpnes for i anbudskriteriene.

Fra Leknes til Tromsø er prisen ventet å stige med 206 kroner, mens det vil koste 189 kroner mer å fly mellom Svolvær og Bodø. Samtidig senkes kravet til antall daglig avganger.

Det bekymrer ordfører i Vågan i Lofoten, Eivind Holst.

Ordfører Eivind Holst

Ordfører i Lofot-kommunen, Vågan, Eivind Holst, er kritisk til de nye anbudskriteriene og mener de i verste konsekvens kan føre til økt arbeidsledighet.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

– Det er overhodet ikke bra. Det vil føre til mindre vekst og utvikling. I ytterste konsekvens kan det føre til mer arbeidsledighet, sier Holst.

Tallene viser at det er de mest populære flyrutene som vil få den høyeste prisstigningen. Professor i reiseliv ved Universitet i Stavanger, Øystein Jensen, mener en prisøkning på flybilletter til attraktive reisemål i Nord-Norge, er lite gunstig.

– Det burde vært omvendt. Høyere flypriser senker attraktiviteten, så det mener jeg er svært betenkelig.

Han legger til at han synes synd i de som bor på små steder i Nord-Norge og må betale så høye flypriser.

Innrømmer at det blir dyrere å fly

Statssekretær i Samferdselsdepartmentet, Tom Cato Karlsen, innrømmer at det vil bli dyrere å fly i nord.

– Det stemmer at det er lagt opp til en økning i flyprisene, slik det også ble gjort i Sør-Norge i fjor. Der økte prisene med 9,8 prosent, mens det i Nord-Norge vil bli en økning på 8,5 prosent. Samtidig som maksprisen økes, kan også flyselskapene legge inn en del billige flybilletter.

Om kritikken angående nedjustering av setekapasitet, sier Karlsen at den nye ordningen vil gi bedre fleksibilitet til flyselskapene.

– I Svolvær var det i fjor var det ca 50.000 ledige seter på fly tilknyttet den strekningen. Da er det ikke tilgangen på flyseter som er problemet.

Tom Cato Karlsen

Statssekretær i Samferdselsdepartmentet, Tom Cato Karlsen, innrømmer at det vil bli dyrere å fly i nord, men sier at tilskuddet til FOT-rutene ikke er til for å senke billettprisene.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix